Thema Tuin

Er zijn verschillende commissies die klachten over de tuin behandelen. Per commissie staat hieronder kort omschreven welke klachten de commissie behandelt.

Bestratingsbedrijf

De Geschillencommissie Bestratingsbedrijf behandelt klachten van consumenten tegen bestratingsbedrijven. Deze bedrijven leggen een wegdek of een gedeelte hiervan aan met klinkers, keien of tegels.

De belangrijkste onderwerpen die de commissie kan behandelen gaan over aanleg en/of onderhoud van een bestrating, levering van materialen en advies over de uit te voeren werkzaamheden.

De ondernemer moet zijn aangesloten bij de Ondernemersvereniging Bestratingsbedrijven Nederland.

Groen

De Geschillencommissie Groen behandelt klachten van consumenten tegen een hovenier of een tuincentrum. Dit zijn bedrijven die uw tuin aanleggen of onderhouden, of een winkel waar u spullen voor uw tuin kunt kopen.

De belangrijkste onderwerpen die de commissie kan behandelen gaan over de aanleg of het onderhoud van uw tuin,  het plaatsen van een schutting, de aanleg van een vijver, adviezen die de ondernemer u heeft gegeven of plannen die de ondernemer voor u heeft gemaakt. De commissie behandelt ook klachten over door u gekochte zaden, planten of bomen, tuinmeubels of tuingereedschap.

De ondernemer moet zijn aangesloten bij Stichting Groenkeur, VHG of Tuinbranche Nederland.

Natuursteen

De Geschillencommissie Natuursteen behandelt klachten van consumenten tegen natuursteenbedrijven. Deze bedrijven bewerken natuursteen voor in of om het huis of voor de functie van een gedenksteen.
 
De belangrijkste onderwerpen die de commissie kan behandelen gaan over levering van natuursteen, bewerking van natuursteen, of natuurstenen gedenktekens.

De ondernemer moet bij het sluiten van de overeenkomst zijn aangesloten bij de Algemene Nederlandse Bond van Natuursteenbedrijven.

De geschillencommissie kan geen klachten behandeling die zijn ontstaan uit de totstandkoming of uitvoering van de overeenkomst gesloten voor 1 januari 2014.

Doe-Het-Zelfbedrijven

De Geschillencommissie Doe-Het-Zelfbedrijven behandelt klachten van consumenten tegen doe-het-zelfbedrijven.
 
De belangrijkste onderwerpen die de commissie kan behandelen zijn aanschaf, levering en/of plaatsing van gekochte artikelen door het doe-het-zelfbedrijf. Klachten kunnen ook gaan over de informatie die de ondernemer over de eigenschappen van een product heeft gegeven.  De ondernemer moet zijn aangesloten bij de VWDHZ.

De commissie kan geen klachten behandelen over de huur of verhuur van bijvoorbeeld gereedschap.

Terug naar boven