Geen bewijs voor waardevolle inhoud van pakket

Ondanks een handtekening voor ontvangst kan PostNL niet aantonen aan wie in Duitsland het pakket is afgegeven. Anderzijds kan de consument niet aantonen dat er een duur gouden horloge in het pakket zat.

Gouden horloge Freeimages/Shyle ZachariasHet pakket met daarin een gouden horloge dat de consument naar zijn vader in Duitsland stuurt, komt niet aan. Volgens PostNL is het pakket bij de buurman afgeleverd, maar is niet bekend aan welke buurman. Bovendien mag zo’n duur pakket volgens de consument niet aan een vreemde worden afgegeven. Het was voor € 5.500,– verzekerd, nog afgezien van de emotionele waarde. Volgens de consument is zijn klacht niet correct afgehandeld. Hij wil dat hij het pakket snel terugkrijgt of anders een schadevergoeding.

PostNL stelt dat het postbedrijf in Duitsland met een handtekening voor ontvangst heeft aangetoond dat het pakket is afgeleverd. Daarmee is de overeenkomst correct uitgevoerd en kan op basis van de Algemene Voorwaarden voor de universele Postdienst de gevraagde schadevergoeding niet worden uitbetaald.

De commissie constateert dat PostNL na een onderzoek niet kan aantonen aan wie het pakket is afgegeven en daardoor aansprakelijk is voor de schade. Navraag bij de consument naar een bewijs van de inhoud en de schade heeft niet tot een reactie geleid. Op geen enkele wijze is vast te stellen dat waardevolle zaken zijn verzonden en wat de waarde was. De schadevergoeding blijft daarom beperkt tot het bedrag van € 95,50 dat PostNL heeft toegezegd.

Geschillencommissie Post, jaarverslag 2016

Was deze informatie duidelijk?

Terug naar boven