Vakantie door luid entertainment bedorven

Strandstoelen van Shutterstock

Entertainment is een breed begrip. Muziek hoort daar ook bij, maar de consument hoefde niet te verwachten dat de muziek al ‘s morgens vroeg begon en tot ‘s avonds kwart voor elf met de volumeknop op vol te horen zou zijn. Voor dat ongerief moet de reisorganisator hem een vergoeding betalen.

De vakantie all inclusive in een hotel in Griekenland staat vooral in het teken van de geluidsoverlast van het entertainment. Niet ver van de kamer van de consument staat een professioneel podium waar het entertainmentteam al om 09.00 uur begint te oefenen. Het lawaai gaat tot ‘s avonds 22.45 uur door waarbij de volumeknop maximaal open is gedraaid. Op de dagelijkse klacht wordt niet serieus gereageerd. Zo krijgt de consument een kamer recht tegenover het podium aangeboden. Conversatie met zijn visueel beperkte en rolstoelafhankelijke moeder is soms onmogelijk en ook voor een kind van twee jaar dat meermalen per dag slaapt is het geen rustige vakantie. Volgens de consument is er geen sprake van entertainment als de overlast structureel is. Hij wil een vergoeding van € 2.568,–.

Volgens de reisorganisator is het in een all inclusive accommodatie heel gebruikelijk dat overdag en ’s avonds entertainment wordt aangeboden zodat de gasten zich kunnen vermaken. In zijn Algemene Reisvoorwaarden worden klanten die gevoelig voor geluidsoverlast zijn of rust willen, geadviseerd geen accommodatie met livemuziek of een levendige omgeving te boeken. De consument is na zijn klacht door de reisleider een kamer tegenover het podium aangeboden, maar dat werd niet geaccepteerd. Ook is een tegoedbon van € 100,– aangeboden. Een hoger bedrag is volgens de reisorganisator niet reëel omdat in het resort nu eenmaal shows en livemuziek worden aangeboden. Bovendien stopte de muziek om 23.00 uur.

De commissie merkt op dat entertainment een breed begrip is en kan de consument in zijn redenering volgen dat het niet op voorhand duidelijk was dat dit een synoniem voor muziek was. Het had muziek kunnen zijn, maar ook sportactiviteiten, poppenkast, een wandeling, een speurtocht of filmvoorstellingen. In grote hotelcomplexen is er vaak live muziek. Hoewel de consument daar volgens de Algemene reisvoorwaarden rekening mee had moeten houden, had hij volgens de commissie niet hoeven voorzien dat de muziek al ’s ochtends vroeg begon en tot laat in de avond doorging met de volumeknop op vol. De klacht van de consument is gegrond. Voor het ongerief moet de reisorganisator hem een vergoeding van € 500,– betalen.

Geschillencommissie Reizen