Trillend stuur door slingering in de remschijven

Er gaat heel wat onderzoek aan vooraf maar uiteindelijk blijkt dat een slingering van de remschijven bij het remmen het stuur erg doet trillen. Het probleem is verholpen. De consument krijgt de kosten die zij heeft gemaakt door de ondernemer vergoed.

De gebruikte zes jaar oude auto die een consument voor € 8.100,- heeft gekocht trilt bij het rijden en vooral bij het remmen. Herhaaldelijk worden de wielen gebalanceerd maar dat helpt niet, evenmin het plaatsen van een ring om de as. Bij een ander bedrijf wordt echter geconstateerd dat de remschijven vervangen moeten worden. Bovendien is er een lekkage aan de keerring fuseestuk. Volgens de consument heeft de ondernemer niet echt geprobeerd het probleem op te lossen. Pas na de komst van de door de commissie ingeschakelde deskundige kon het wel ineens worden geregeld. De klacht is nu grotendeels verholpen.  

De consument wil een vergoeding van de kosten die ze heeft gemaakt. In overleg met de ondernemer is ze zonder succes zes keer naar een garage in de buurt geweest en ook nog een keer naar een garage in een andere stad.  

De ondernemer heeft in overleg met de consument een dealer in de buurt van haar woonplaats naar de klacht laten kijken, maar die merkte niets van een trilling. Daarop is de consument gevraagd naar het bedrijf van de ondernemer te komen en ook daar werd tijdens een proefrit geen trilling gevoeld. Ook zijn de remschijven opgemeten en die vertoonden geen afwijkingen die buiten de tolerantiegrenzen vallen. De auto is in principe een terreinwagen met goede rijeigenschappen op de openbare weg, maar is vaak wat onrustig op verschillende soorten wegdekken. Dat is een producteigenschap van de auto. De wagen is technisch in orde.  

Tijdens het remmen bij een snelheid van 80 tot 90 kilometer merkt de door de commissie ingeschakelde deskundige dat het stuurwiel hevig trilt. Bij lagere snelheden zijn er nauwelijks trillingen. Vervolgens is de slingering in de remschijven opgemeten. Die was links 0,08 mm en rechts 0,10 mm. De remschijfdikte was 9,5 mm. De ondernemer besloot de remschijven te vervangen, maar had niet het juiste type. Hij heeft toen de voorwielen gebalanceerd. De onbalans was 32 gram. Bovendien monteerde een monteur andere wielen met een stalen velg om eventueel verschil te voelen.  

Bij de daarop volgende proefrit was de trilling in het stuur tijdens het remmen aanmerkelijk minder maar niet geheel weg. Bij een volgend onderzoek was duidelijk te zien en te horen dat er een slingering in de remschijven zat. Nadat dat was verholpen zijn de originele gebalanceerde voorwielen weer gemonteerd en bleek tijdens een proefrit dat het probleem was opgelost en het stuurwiel bij het afremmen bij diverse snelheden niet meer trilde.  

Hoewel de klacht is verholpen heeft de consument volgens de commissie terecht over het rijgedrag van de auto geklaagd. Die klacht was herstelbaar, maar de ondernemer is er niet in geslaagd dat herstel uit te voeren. Er is dus ook aanleiding voor een vergoeding van de kosten die de consument heeft gemaakt. De commissie berekent die op € 121,-. Dat bedrag moet de ondernemer haar betalen.

Geschillencommissie Voertuigen, Jaarverslag 2014 

Was deze informatie duidelijk?

Terug naar boven