Wat kost de behandeling van een klacht voor een ondernemer?

Heeft u een klacht ontvangen, dan betaalt u behandelkosten en eventueel het klachtengeld dat u aan de klachtindiener moet terugbetalen.

Behandelkosten

De hoogte van de behandelkosten verschilt per commissie en hangt bovendien af van de wijze waarop u bent aangesloten bij de Geschillencommissie.

• Bent u individueel aangesloten?
De behandelkosten bestaan uit de afgesproken financiële bijdrage per geschil. U kunt bellen met  070 310 53 10 of mailen naar registrant@degeschillencommissie.nl voor de hoogte van het bedrag.

Daarnaast kan De Geschillencommissie u vragen het bedrag waar het geschil over gaat, te betalen. De Geschillencommissie bewaart dit bedrag tot na de uitspraak. Wanneer er sprake is van een openstaand bedrag vanuit de klachtindiener, vraagt de Geschillencommissie of de klachtindiener het bedrag betaalt aan De Geschillencommissie. Na de uitspraak maakt De Geschillencommissie dit bedrag over naar de betrokken partijen, conform de uitspraak.

• Via de branche aangesloten?
Wij hebben afspraken gemaakt met uw brancheorganisatie over de betaling van de behandelkosten. Bij sommige branches betaalt de branche de behandelkosten, bij andere organisaties moet u alsnog behandelkosten betalen voor het behandelen van uw klacht. U kunt contact opnemen met de brancheorganisatie of met De Geschillencommissie voor meer informatie.

Klachtengeld

De klachtindiener betaalt dit klachtengeld aan De Geschillencommissie bij het indienen van een klacht. Wanneer de Geschillencommissie de klachtindiener in het gelijk stelt, moet u als ondernemer het klachtengeld terug betalen aan de indiener. Wanneer de Geschillencommissie u in het gelijk stelt, hoeft u dit bedrag niet te betalen. Het kan hier ook om een deel van het bedrag gaan, als u deels in het gelijk wordt gesteld. De hoogte van het klachtengeld verschilt ook per commissie. De hoogte van het klachtengeld vindt u in de afzonderlijke brochures van de Geschillencommissies. Ga naar de desbetreffende commissiepagina voor de brochure.

Was deze informatie nuttig?

Terug naar boven