Makelaar (zakelijk)

U maakt gebruik van de diensten van een makelaar, maar u bent ergens niet tevreden over.

U heeft bijvoorbeeld een klacht over:

  • Courtage
  • Schadevergoeding
  • Kwaliteit van de dienstverlening
  • Intrekkingskosten
Bekijk minder
GESC5013-icoon-makelaardij.png
GESC5013-icoon-makelaardij.png

Grote verschillen tussen taxaties

Een ondernemer vindt de uitkomst van de taxatie van zijn bedrijfspand veel te laag. Een ander bedrijf komt inderdaad tot een veel hogere waarde. Toch krijgt de ondernemer niet de volledige taxatiekosten terug maar 25% omdat het eerste bedrijf slechts gedeeltelijk tekort is geschoten in de uitvoering van de opdracht.

Klacht indienen

De eerste stap is om het bedrijf te vertellen dat u ontevreden bent. Heeft u na geklaagd te hebben bij de ondernemer samen nog geen oplossing gevonden? Dan kunt u terecht bij de Geschillencommissie.

Commissie

Dient u een klacht in bij De Geschillencommissie, dan kunt u erop vertrouwen dat uw zaak door een onpartijdige commissie wordt beoordeeld.

De commissie die de meeste klachten over dit onderwerp behandelt is de:

Geschillencommissie Makelaardij Zakelijke markt

Voorwaarde is wel dat het bedrijf ook is aangesloten bij De Geschillencommissie. Dit kunt u checken in de adressengids ondernemers.

De branche-organisaties die zijn aangesloten bij de Geschillencommissie Makelaardij Zakelijke markt zijn de NVM (Nederlandse Vereniging van Makelaars o.g. en vastgoeddeskundigen) en VastgoedPRO. Let op: de commissie kan alleen klachten behandelen tegen ondernemers die zijn aangesloten bij NVM of VastgoedPRO. Klachten tegen of van makelaars die zijn aangesloten bij VBO Makelaar kan deze geschillencommissie niet behandelen.

Kosten en de duur van de procedure

Op de commissiepagina van de betrokken commissie(s) vindt u ook de hoogte van het klachtengeld. Dit is het bedrag dat De Geschillencommissie rekent voor het behandelen van uw klacht.

Dit geld krijgt u echter terug wanneer uw klacht gegrond wordt verklaard. Als De Geschillencommissie u in het gelijk stelt, wordt de ondernemer verplicht om u dit bedrag terug te betalen. In dat geval zijn er voor u geen kosten aan de procedure verbonden.

Duur van de procedure

De hele procedure, vanaf het moment van indienen van de klacht tot de uitspraak van De Geschillencommissie, duurt gemiddeld drie maanden. Wilt u meer weten over de gang van zaken bij het indienen van een klacht, lees dan meer over de procedure.

Eerdere geschiluitspraken over Makelaar (zakelijk)

Terug naar boven