Op 1 november 2021 trad de Wet oneerlijke handelspraktijken landbouw- en voedselvoorzieningsketen in werking. Het doel van deze wet is om de onderhandelingspositie van boeren, tuinders, vissers en andere leveranciers van landbouw- en voedingsproducten tegenover grotere en geconcentreerde marktpartijen in de keten te versterken en biedt deze leveranciers bescherming met een verbod op diverse handelingspraktijken, zoals te late betalingen. Met deze wet geeft Nederland uitvoering aan de EU-richtlijn om leveranciers bescherming te bieden tegen oneerlijke handelspraktijken.
De wet regelt dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) kan handhaven op oneerlijke handelspraktijken en boetes kan opleggen bij overtredingen. Daarnaast heeft minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) een geschillencommissie aangewezen die geschillen behandelt tussen een individuele (voedsel)leverancier en afnemer.
Vanaf 1 januari 2022 kunt u bij de Geschillencommissie Oneerlijke Handelspraktijken Landbouw- en Voedselvoorzieningsketen terecht met uw geschil over de regels van de Wet oneerlijke handelspraktijken landbouw. Dit is een civielrechtelijke procedure waarbij de Commissie specifiek oordeelt over uw geschil met uw afnemer. Zij doet een bindende uitspraak over wie gelijk heeft en kan daarnaast een schadevergoeding toekennen. De Geschillencommissie is hiermee een laagdrempelige manier voor voedselleveranciers om tot een oplossing te komen bij een oneerlijke handelspraktijk (zoals deze in de wet is vastgelegd).
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) handhaaft de wet vanaf 1 november 2021. Als afnemers zich niet aan de regels houden, kunnen (voedsel)leveranciers dat melden bij de ACM, ook anoniem. De ACM onderzoekt of sprake is van een oneerlijke handelspraktijk die door de wet is verboden. Bij sprake van een overtreding, kan de ACM de afnemer een boete opleggen.
De Geschillencommissie Oneerlijke Handelspraktijken Landbouw- en Voedselvoorzieningsketen is gestart op 1 januari 2022. Bent u benieuwd naar De Geschillencommissie? Lees alles over onze organisatie.
Heeft u een vraag over wat we voor u kunnen betekenen? Bel ons op ons telefoonnummer 070 310 5 310 of stel uw vraag via het contactformulier.
Wilt u meer informatie over de Autoriteit Consument & Markt? Kijk dan op de website van de ACM.
Een klacht indienen
Vanaf 1 januari 2022 is het mogelijk om een geschillenprocedure op te starten bij de Geschillencommissie Oneerlijke Handelspraktijken Landbouw- en Voedselvoorzieningsketen. Het geschil gaat over de vraag of er sprake is van een oneerlijke handelspraktijk, zoals genoemd in de Wet Oneerlijke Handelspraktijken Landbouw- en Voedselvoorzieningsketen.
Wilt u meer lezen over deze wet? Kijk dan hier.
CONTACTGEGEVENS
Postadres:
Postbus 90600
2509 LP Den Haag
Bezoekadres
Bordewijklaan 46
2591 XR Den Haag
Bel: 070 310 53 10
Openingstijden:
Maandag t/m vrijdag 09:00 - 16:00uur
Copyright © De Geschillencommissie 2011-2025 | Disclaimer | Privacy
Wij gebruiken functionele, analytische en marketing cookies. Via de knop Privacy & Cookies beleid kunt u altijd uw toestemming wijzigen of intrekken (in de balk aan de rechteronderkant van het scherm).
Indien u zelf wenst te selecteren welke cookies u wilt accepteren klikt u op 'Zelf instellen'.
Zelf cookies instellen
Door op 'Accepteren' te klikken, gaat u akkoord met het gebruik van alle cookies zoals genoemd in ons cookiebeleid. U kunt alle cookies weigeren door op 'Weigeren' te klikken.
Accepteren Weigeren