Advocatuur Zakelijk

Deze commissie behandelt klachten van ondernemers tegen hun eigen advocaat en behandelt klachten van advocaten tegen hun cliënten.

De belangrijkste onderwerpen die de commissie kan behandelen zijn:

  • Onvrede over de kwaliteit van de dienstverlening;
  • Klachten over de hoogte van de rekening van de advocaat (declaratiegeschil);
  • Schadevergoeding tot € 10.000,- (klachten ingediend t/m 31 december 2021); 
  • Schadevergoeding tot € 25.000,- (klachten ingediend op of na 1 januari 2022). 

Let op, klachten met een hoger schadebedrag kan de Commissie niet behandelen, tenzij u uitdrukkelijk afstand doet van uw aanspraak op een hogere vergoeding.
 
Klachten die uitsluitend van tuchtrechtelijke aard zijn kunnen niet door de Geschillencommissie Advocatuur Zakelijk behandeld worden. Deze klachten kunnen worden ingediend bij de Deken in het arrondissement alwaar de advocaat werkzaam is.

Openstaande declaraties

Een advocaat kan ook openstaande declaraties ter incasso voorleggen aan de Geschillencommissie Advocatuur Zakelijk.
Lees meer.

Voorwaarde

U kunt een klacht indienen wanneer u, met de advocaat over wie u een klacht heeft, schriftelijk heeft afgesproken dat de Klachten- en Geschillenregeling Advocatuur van toepassing is. Dit staat op het formulier dat de advocaat voor uw opdracht heeft gebruikt. Staat de regeling er niet op, dan kunt u achteraf met de advocaat een ‘akte van compromis’ afspreken. U en de advocaat moeten de ‘akte van compromis’ allebei ondertekenen. Een modelakte kunt u hier vinden.

Kosten

De arbitragekosten bedragen:

T/m 31 december 2021:

  • € 325,-- + BTW: klacht (zonder schadevergoeding)
  • € 325,-- + BTW: declaratiegeschil
  • € 350,-- + BTW: schadevergoeding € 0,-- tot € 5.000,--
  • € 425,-- + BTW: schadevergoeding € 5.000,-- tot € 10.000,--
  • € 425,-- + BTW: schadevergoeding onbepaald (maximaal € 10.000,-)

Vanaf 1 januari 2022:

  • € 325,-- + BTW: klacht (zonder schadevergoeding)
  • € 325,-- + BTW: declaratiegeschil
  • € 350,-- + BTW: schadevergoeding € 0,-- tot € 5.000,--
  • € 425,-- + BTW: schadevergoeding € 5.000,-- tot € 25.000,--
  • € 425,-- + BTW: schadevergoeding onbepaald (maximaal € 25.000,-)

Bent u geen ondernemer maar een particuliere cliënt? Dan kunt u een klacht indienen bij de Geschillencommissie Advocatuur.

Aantal behandelde klachten en eindproducten

Alle cijfers, feiten en toelichting over het voorgaande jaar van deze commissie vindt u in ons jaarverslag van de commissie Advocatuur Zakelijk. Natuurlijk bent u ook geïnteresseerd in de pakkende verhalen die we graag met u delen op www.samenwerkenaankwaliteit.nl. Gewoon zoals het is, uit de praktijk, vanuit ieders vak of betrokkenheid. Verhalen die de verbondenheid met onze organisatie heel mooi illustreren. Trotse verhalen, verhalen met een ziel, verhalen met verbeelding.

Procedure

Bekijk alle informatie over hoe u een klacht bij ons kunt indienen en onze procedure op de pagina Procesinformatie.

Meer informatie


Cliënt niet uitgenodigd voor bespreking in persoon
Waar gaat de uitspraak over De cliënt is door de advocaat ondersteund in een langdurige echtscheidingszaak. Hoewel de rechtbank op[...]
Eiser heeft niet gehandeld als redelijk bekwame en redelijk handelende advocaat, factuur wordt verlaagd
Waar gaat de uitspraak over Het geschil betreft de verleende rechtsbijstand van eiser aan verweerder. De eiser heeft een conceptbrief[...]
Cliënte in veronderstelling dat door advocaat in rekening gebrachte tarief lager zou zijn
Waar gaat de uitspraak over Het geschil betreft het door de advocaat gehanteerde tarief. De cliënte heeft een bedrag van[...]