
Advocatuur Zakelijk
Deze commissie behandelt klachten van ondernemers tegen hun eigen advocaat en behandelt klachten van advocaten tegen hun cliënten.
De belangrijkste onderwerpen die de commissie kan behandelen zijn:
- Onvrede over de kwaliteit van de dienstverlening;
- Klachten over de hoogte van de rekening van de advocaat (declaratiegeschil);
- Schadevergoeding tot € 10.000,- (klachten ingediend t/m 31 december 2021);
- Schadevergoeding tot € 25.000,- (klachten ingediend op of na 1 januari 2022).
Klachten die uitsluitend van tuchtrechtelijke aard zijn kunnen niet door de Geschillencommissie Advocatuur Zakelijk behandeld worden. Deze klachten kunnen worden ingediend bij de Deken in het arrondissement alwaar de advocaat werkzaam is.
Openstaande declaraties
Een advocaat kan ook openstaande declaraties ter incasso voorleggen aan de Geschillencommissie Advocatuur Zakelijk.
Lees meer.
Voorwaarde
U kunt een klacht indienen wanneer u, met de advocaat over wie u een klacht heeft, schriftelijk heeft afgesproken dat de Klachten- en Geschillenregeling Advocatuur van toepassing is. Dit staat op het formulier dat de advocaat voor uw opdracht heeft gebruikt. Staat de regeling er niet op, dan kunt u achteraf met de advocaat een ‘akte van compromis’ afspreken. U en de advocaat moeten de ‘akte van compromis’ allebei ondertekenen. Een modelakte kunt u hier vinden.
Kosten
De arbitragekosten bedragen:
T/m 31 december 2021:
- € 325,-- + BTW: klacht (zonder schadevergoeding)
- € 325,-- + BTW: declaratiegeschil
- € 350,-- + BTW: schadevergoeding € 0,-- tot € 5.000,--
- € 425,-- + BTW: schadevergoeding € 5.000,-- tot € 10.000,--
- € 425,-- + BTW: schadevergoeding onbepaald (maximaal € 10.000,-)
Vanaf 1 januari 2022:
- € 325,-- + BTW: klacht (zonder schadevergoeding)
- € 325,-- + BTW: declaratiegeschil
- € 350,-- + BTW: schadevergoeding € 0,-- tot € 5.000,--
- € 425,-- + BTW: schadevergoeding € 5.000,-- tot € 25.000,--
- € 425,-- + BTW: schadevergoeding onbepaald (maximaal € 25.000,-)
Bent u geen ondernemer maar een particuliere cliënt? Dan kunt u een klacht indienen bij de Geschillencommissie Advocatuur.
Aantal behandelde klachten en eindproducten
Alle cijfers, feiten en toelichting over het voorgaande jaar van deze commissie vindt u in ons jaarverslag van de commissie Advocatuur Zakelijk. Natuurlijk bent u ook geïnteresseerd in de pakkende verhalen die we graag met u delen op www.samenwerkenaankwaliteit.nl. Gewoon zoals het is, uit de praktijk, vanuit ieders vak of betrokkenheid. Verhalen die de verbondenheid met onze organisatie heel mooi illustreren. Trotse verhalen, verhalen met een ziel, verhalen met verbeelding.
Procedure
Bekijk alle informatie over hoe u een klacht bij ons kunt indienen en onze procedure op de pagina Procesinformatie.
Meer informatie
- De brochure ‘Hoe werkt de Geschillencommissie Advocatuur Zakelijk?'
- Het reglement van de Geschillencommissie Advocatuur Zakelijk