Advocatuur
Deze commissie behandelt klachten van particuliere cliënten tegen advocaten. Dit zijn advocaten die de cliënt bij hebben gestaan. Daarnaast behandelt de commissie klachten van particulieren tegen een incassoadvocaat.
Advocaten die bij De Geschillencommissie zijn aangesloten, vindt u in ons register met de kaart van Nederland.
Welke klachten behandelt de commissie Advocatuur?
De belangrijkste onderwerpen die de commissie kan behandelen zijn:
- Onvrede over de kwaliteit van de dienstverlening;
- Klachten over de hoogte van de rekening van de advocaat (declaratiegeschil);
- Schadevergoeding tot € 25.000,- (klachten ingediend op of na 1 januari 2022).
Let op, klachten met een hoger schadebedrag kan de Commissie niet behandelen, tenzij u uitdrukkelijk afstand doet van uw aanspraak op een hogere vergoeding.
Klachten die uitsluitend van tuchtrechtelijke aard zijn kunnen niet door de Geschillencommissie Advocatuur behandeld worden. Deze klachten kunnen worden ingediend bij de Deken in het arrondissement alwaar de advocaat werkzaam is.
Openstaande declaraties
Een advocaat kan ook openstaande declaraties ter incasso voorleggen aan de Geschillencommissie Advocatuur.
Lees meer (via deze link kunt u meer lezen over het voorleggen van een openstaande declaratie).
Voorwaarden
U kunt een klacht indienen wanneer u, met de advocaat over wie u een klacht heeft:
- schriftelijk heeft afgesproken dat de Klachten- en Geschillenregeling Advocatuur van toepassing is. Dit staat op het formulier dat de advocaat voor uw opdracht heeft gebruikt. Staat de regeling er niet op, dan kunt u achteraf met de advocaat een ‘akte van compromis’ afspreken. U en de advocaat moeten de ‘akte van compromis’ allebei ondertekenen. Een modelakte kunt u hier (via deze link komt u uit bij de modelakte) vinden.
- de advocaat is aangesloten bij de Geschillencommissie Advocatuur op het moment van aanhangig maken van het geschil. Is dat niet het geval, dan kan de klacht alleen worden behandeld als de advocaat zich alsnog aansluit bij de Geschillencommissie Advocatuur. Advocaten die bij De Geschillencommissie zijn aangesloten, vindt u in ons register met de kaart van Nederland.
Buitengerechtelijke incasso (Wet Kwaliteit Incassodienstverlening)
Als u een klacht heeft over een advocaat waar u een incassobericht of aanmaning tot betaling van heeft ontvangen die dit niet namens zichzelf, maar namens een ander (bijvoorbeeld een bedrijf) heeft gestuurd, kunt u ook terecht bij de Geschillencommissie Advocatuur.
U kunt echter uitsluitend een klacht indienen over de kwaliteit van de dienstverlening van de incassoadvocaat. Dit kan bijvoorbeeld betrekking hebben op de opbouw en specificatie van de vordering, of op de manier waarop de advocaat u heeft bejegend. Het is niet mogelijk om een schadevergoeding te eisen.
Een voorwaarde is dat de incassoadvocaat is aangesloten bij de Geschillencommissie Advocatuur (zie de toelichting hierboven). U hoeft geen overeenkomst met de incassoadvocaat te hebben om een klacht in te dienen.Kosten
€ 52,50: klacht (zonder schadevergoeding) of declaratiegeschil € 77,50: schadevergoeding € 0,-- tot € 5.000,-- € 102,50: schadevergoeding € 5.000,-- tot € 25.000,-- € 102,50: schadevergoeding onbepaald (max. € 25.000,--)
Aantal behandelde klachten en eindproducten
Procedure
Bekijk alle informatie over hoe u een klacht bij ons kunt indienen en onze procedure op de pagina Procesinformatie (via deze link kunt u meer informatie lezen over ons proces).
Meer informatie
- De brochure ‘Hoe werkt de Geschillencommissie Advocatuur' (via deze link komt u uit bij de brochure)
- Het reglement van de Geschillencommissie Advocatuur (via deze link komt u uit bij het reglement)