Energie Prijsplafond

Deze commissie behandelt klachten van consumenten tegen een energieleverancier over de verwerking van het energie prijsplafond in facturen die het energiebedrijf aan u heeft gestuurd.

Welke klachten behandelt de commissie Energie Prijsplafond?

Deze commissie behandelt uitsluitend geschillen over het energie prijsplafond. U kunt alleen een geschil aanhangig maken als u consument bent en meent dat uw energiebedrijf u een factuur voor elektriciteit, gas of warmte heeft gestuurd waarin het energie prijsplafond niet of niet juist is verwerkt. Onder factuur wordt hier ook een onjuist termijnbedrag of onjuiste eindfactuur verstaan. U vindt bijvoorbeeld dat het energie prijsplafond in uw geval verkeerd is toegepast of berekend waardoor uw energierekening te hoog uitvalt.

Informatie over prijsplafond kunt u hier vinden: Prijsplafond voor gas, stroom en stadsverwarming (deze link leidt naar een pagina waar u alles kunt lezen over het prijsplafond voor gas, stroom en stadsverwarming)

Aan de Geschillencommissie Energie Prijsplafond kunt u geen geschillen voorleggen over de aansluiting of levering van gas, warmte of elektriciteit. Voor dergelijke klachten kunt u wel terecht bij de Geschillencommissie Energie (deze link leidt naar een pagina waar u een klacht kunt indienen tegen een energieleverancier over afsluiten, levering of tarieven van gas, elektriciteit en warmte.).

Geschillen waarvan het financieel belang het bedrag van € 5.000,-- te boven gaat kunnen alleen door de commissie worden behandeld als beide partijen daarmee instemmen.

Kosten

De kosten van de behandeling van een klacht bij de Geschillencommissie Energie Prijsplafond bedragen: € 52,50. U krijgt dit terug wanneer de commissie u in het gelijk stelt. Lees meer over het klachtengeld (deze link leidt naar een pagina waar u alles kunt lezen over de kosten van een klacht).

Aantal behandelde klachten en eindproducten

Alle cijfers, feiten en toelichting over het voorgaande jaar van deze commissie vindt u in ons jaarverslag van de commissie Energie Prijsplafond (deze link leidt naar het jaarverslag). Natuurlijk bent u ook geïnteresseerd in de pakkende verhalen die we graag met u delen op www.samenwerkenaankwaliteit.nl. Gewoon zoals het is, uit de praktijk, vanuit ieders vak of betrokkenheid. Verhalen die de verbondenheid met onze organisatie heel mooi illustreren. Trotse verhalen, verhalen met een ziel, verhalen met verbeelding.

De procedure

Bekijk alle informatie over hoe u een klacht bij ons kunt indienen en onze procedure op de pagina Procesinformatie (deze link leidt naar een pagina waar u alles kunt lezen over ons proces).

Voorwaarde

Voorwaarde om een klacht in de kunnen dienen is dat de ondernemer bij de Geschillencommissie is geregistreerd voor de behandeling van geschillen.
 Door de hoge energieprijzen zijn verschillende energieleveranciers in financiële problemen gekomen. Van een aantal van hen is het faillissement uitgesproken en/of is de vergunning voor de levering van gas en elektriciteit aan kleinverbruikers ingetrokken. Dit kan gevolgen hebben voor het indienen van uw klacht.

 Lees meer over energieprijzen en omgevallen leveranciers.

Meer informatie


Klacht over hoog energieverbruik chalet ongegrond
Waar gaat de uitspraak over? De consument, eigenaar van een eco-chalet voor verhuur, klaagt over een hoog energieverbruik in een[...]
Consument is verplicht een overeenkomst te sluiten als hij een elektriciteitsaansluiting heeft
Waar gaat de uitspraak over? De uitspraak gaat over een overeenkomst tussen consument en ondernemer betreffende het leveren van energie.[...]
Geschil over tariefwijzigingen energiebedrijf aangehouden in afwachting van hoger beroep
Waar gaat de uitspraak over? De consument beklaagt zich over tariefwijzigingen door de ondernemer tussen 1 juli 2021 en 1[...]