Energie

Deze commissie behandelt klachten van consumenten tegen een energieleverancier over afsluiten, levering of tarieven van gas, elektriciteit en warmte. Daarnaast behandelt de commissie klachten van consumenten tegen de netbeheerder over het functioneren van de meter (ijking) of schade als gevolg van een stroomstoring.

Welke klachten behandelt de commissie Energie?

De belangrijkste onderwerpen die de commissie kan behandelen gaan over het functioneren van de meter, schade als gevolg van een stroomstoring, afsluiting, levering of tarieven van:

  • Elektriciteit
  • Gas
  • Warmte

Geschillen waarvan het financieel belang het bedrag van € 5.000,-- te boven gaat kunnen alleen door de commissie worden behandeld als beide partijen daarmee instemmen.

Wilt u meer weten over de uitspraken die de commissie Energie heeft gedaan over de verwijdering van de gasmeter, ga dan naar de pagina Verwijderen gasmeter door netbeheerder.

CIRE is een register waarin intermediaire wederverkopers van energiecontracten zich registreren. Vindt u dat een verkoper van energiecontracten onterecht het CIRE-keurmerk voert, dan kunt u met uw klacht terecht bij CIRE.

Aantal behandelde klachten en eindproducten

Alle cijfers, feiten en toelichting over het voorgaande jaar van deze commissie vindt u in ons jaarverslag 2020 van de commissie Energie. Natuurlijk bent u ook geïnteresseerd in de pakkende verhalen die we graag met u delen op www.samenwerkenaankwaliteit.nl. Gewoon zoals het is, uit de praktijk, vanuit ieders vak of betrokkenheid. Verhalen die de verbondenheid met onze organisatie heel mooi illustreren. Trotse verhalen, verhalen met een ziel, verhalen met verbeelding.

Kosten

De kosten van de behandeling van een klacht bij de Geschillencommissie Energie bedragen: € 52,50. U krijgt dit terug wanneer de commissie u in het gelijk stelt. Lees meer over het klachtengeld.

De procedure

Bekijk alle informatie over hoe u een klacht bij ons kunt indienen en onze procedure op de pagina Procesinformatie.

Voorwaarde

Voorwaarde om een klacht in de kunnen dienen is dat de ondernemer is aangesloten bij De Geschillencommissie. De ondernemer moet zijn aangesloten bij de overkoepelende organisaties van de energiebedrijven, de Energie-Nederland of Netbeheer Nederland of bij de Geschillencommissie zijn geregistreerd voor de behandeling van geschillen.

Door de hoge energieprijzen zijn verschillende energieleveranciers in financiële problemen gekomen.  Van een aantal van hen is het faillissement uitgesproken en/of is de vergunning voor de levering van gas en elektriciteit aan kleinverbruikers ingetrokken. Dit kan gevolgen hebben voor het indienen van uw klacht. Lees meer over energieprijzen en omgevallen leveranciers.

Meer informatie


Ondernemer mag tariefswijziging energie doorvoeren, maar aankondiging was niet tijdig
Waar gaat de uitspraak over De consument klaagt over de door de ondernemer op 27 oktober 2021 aangekondigde wijziging van[...]
Gehanteerde termijn voor doorvoeren van tussentijdse tariefswijziging van energieovereenkomst is te kort
Waar gaat de uitspraak over De consument klaagt over de door de ondernemer gehanteerde termijn van 7 dagen voor het[...]
Omvormer in zonnepaneleninstallatie schakelt zichzelf uit bij overschrijden 253 V
Waar gaat de uitspraak over Het geschil gaat over de vraag in hoeverre de netbeheerder aansprakelijk is voor de omstandigheid[...]