Garantiewoningen

Deze commissie behandelt geschillen over gebreken bij (oplevering van) nieuwbouwkoopwoningen tussen bouwbedrijven en consumenten. Verenigingen van Eigenaren (VvE) kunnen een geschil indienen over gebreken bij (de oplevering van) de algemene gedeelten van een appartementencomplex.

Welke klachten behandelt de Geschillencommissie Garantiewoningen?

De belangrijkste onderwerpen die de commissie kan behandelen zijn:

  • Technische fouten aan uw woning na de oplevering van uw nieuwbouwhuis
  • (Opleverings)gebreken aan uw nieuwbouwwoning
  • Materiaalgebruik of kleur anders dan verwacht
  • Lekkage in woning/ aan de gevel of het dak
  • Klachten over de installatietechniek (denk aan verwarming of ventilatie)
  • Constructieve en of bouwtechnische problemen
  • Schade aan glas of kozijnen
  • Problemen met het schilderwerk
  • De oppervlakte van bijvoorbeeld de tuin of de zolder, is anders dan afgesproken
  • De bouw van de woning duurde langer dan gedacht
Bij uw nieuwbouwwoning heeft u een overeenkomst getekend en een SWK garantie afgesproken. De ondernemer moet zich aan beide afspraken houden. De commissie zal in haar uitspraak ook toetsen of de ondernemer dit heeft gedaan. De SWK garantie is de belofte van de ondernemer aan de koper dat de woning voldoet aan bepaalde garantienormen die zijn vastgelegd in de SWK Garantie- en waarborgregeling. Die garantienormen komen er op neer dat de ondernemer aan de koper garandeert dat:
  • de woning voldoet aan de Bouwbesluiteisen en
  • de toegepaste constructies, materialen, installaties deugdelijk en bruikbaar zijn voor het doel waarvoor ze zijn bestemd.

Aantal behandelde klachten en eindproducten

Alle cijfers, feiten en toelichting over het jaar 2018 van deze commissie vindt in het jaarverslag 2018 van de commissie Garantiewoningen.

Kosten

De kosten van de behandeling van een klacht bij de Geschillencommissie Garantiewoningen bedragen: € 235,- of € 340,-.  
Als de koop-/aannemingsovereenkomst is afgesloten vóór 01-01-2007 wordt het lage tarief in rekening gebracht. Lees meer over het klachtengeld.

Procedure

U kunt hulp vragen bij de Stichting Waarborgfonds Koopwoningen (SWK) om het geschil samen op te lossen. Dit kan via telefoonnummer 010-28 18 988 of door een e-mail te sturen aan bemiddeling@SWK.nl. Deze hulp is gratis. Meer informatie vindt u op www.swk.nl

Lukt het niet de klacht via SWK op te lossen en kocht u uw huis met een waarborgcertificaat beginnend met een S of B (dit staat voor het nummer van uw certificaat)? Dan kunt u uw klacht bij De Geschillencommissie indienen.  Bekijk alle informatie over hoe u een klacht bij ons kunt indienen en onze procedure op de pagina Procesinformatie.

Begint uw waarborgcertificaat met een W, dan kunnen wij uw klacht helaas niet behandelen. U kunt dan met uw klacht terecht bij de Raad van Arbitrage.

Voorwaarde

Voorwaarde om een klacht in de kunnen dienen is dat de ondernemer is aangesloten bij De Geschillencommissie. Alle ondernemers die zijn aangesloten bij de brancheorganisatie SWK (Stichting Waarborgfonds Koopwoningen) zijn automatisch aangesloten bij de Geschillencommissie Garantiewoningen. ​

Meer informatie

  • De brochure ‘Hoe werkt de Geschillencommissie Garantiewoningen?’
  • De ingangsdatum van uw overeenkomst bepaalt bij deze commissie welk reglement van toepassing is:
    - Heeft u een overeenkomst van na 1 januari 2010? Hier vindt u het reglement.
    - Heeft u een overeenkomst gesloten in de periode 1 januari 2007 tot 1 januari 2010? Hier vindt u het reglement.
    - Heeft u een overeenkomst gesloten voor 1 januari 2007? Hier vindt u het reglement.

De commissie doet uitspraak in hoger beroep over de letselveiligheid van geplaatste ruiten
Waar gaat de uitspraak over De consument heeft in zijn nieuwbouwwoning een gebarsten ruit. De ondernemer wil deze niet herstellen[...]
Uitbouw zorgt voor verandering erfgrens
Waar gaat de uitspraak over De aannemer heeft een uitbouw volgens tekening gebouwd en zich gehouden aan overeenkomst. Deze meerwerkoptie[...]
In plaats van een steiger in het water kreeg de consument een vlonder in de tuin. Er ligt al een eerdere schikking met de verkoper (niet aannemer). Desondanks moet de aannemer ook schade vergoeden.
Bevoegdheid arbiters De bevoegdheid van de arbiters tot beslechting van het geschil berust op een overeenkomst tot arbitrage tussen de[...]