Makelaardij

Deze commissie behandelt klachten van consumenten tegen hun eigen makelaar.

Welke klachten behandelt de commissie Makelaardij?

De belangrijkste klachten die de commissie kan behandelen zijn klachten over:

  • Courtage
  • Schadevergoeding
  • Kwaliteit van de dienstverlening
  • Intrekkingskosten

Welke klachten behandelt de Geschillencommissie niet?

De commissie behandelt geen klachten over de aansprakelijkheid voor schade waarbij het geschilbedrag hoger is dan € 10.000,-. 
Bij andere onderwerpen mag het bedrag wel hoger zijn dan € 10.000,-.

De commissie kan tevens geen klachten behandelen over de makelaar van de andere partij.

Aantal behandelde klachten en eindproducten

Alle cijfers, feiten en toelichting over het voorgaande jaar van deze commissie vindt u in ons jaarverslag 2020 van de commissie Makelaardij. Natuurlijk bent u ook geïnteresseerd in de pakkende verhalen die we graag met u delen op www.samenwerkenaankwaliteit.nl. Gewoon zoals het is, uit de praktijk, vanuit ieders vak of betrokkenheid. Verhalen die de verbondenheid met onze organisatie heel mooi illustreren. Trotse verhalen, verhalen met een ziel, verhalen met verbeelding.

Kosten

De kosten van de behandeling van een klacht bij de Geschillencommissie Makelaardij bedragen: € 77,50. U krijgt dit terug wanneer de commissie u in het gelijk stelt. Lees meer over het klachtengeld.

Procedure

Bekijk alle informatie over hoe u een klacht bij ons kunt indienen en onze procedure op de pagina Procesinformatie.

Voorwaarde

Voorwaarde om een klacht in de kunnen dienen is dat de ondernemer is aangesloten bij De Geschillencommissie. 

Meer informatie


Onverwacht probleem bij aankoop woning betekent niet ontoerekenbare tekortkoming van makelaar
Waar gaat de uitspraak over De consument klaagt over de dienstverlening van de makelaar bij de aankoop van een woning.[...]
Consument wil courtage niet betalen na intrekking opdracht makelaar
Waar gaat de uitspraak over De consument klaagt over courtage die hij moet betalen nadat hij de opdracht heeft ingetrokken.[...]
Koper kon koop eenzijdig definitief maken, hoger bod makelaar niet noodzakelijk
Waar gaat de uitspraak over De consument klaagt over de bemiddeling van de makelaar bij de verkoop van de woning.[...]