op deze afbeelding zie je een pen

Notariaat

Deze commissie behandelt klachten van consumenten tegen notarissen (of andersom) die een overeenkomst tot dienstverlening hebben gesloten.

Welke klachten behandelt de commissie Notariaat?

De onderwerpen die de commissie kan behandelen zijn:

  • Onvrede over de kwaliteit van de dienstverlening
  • Klachten over de hoogte van de rekening van de notaris (het totaalbedrag van de declaratie(s) waarover kan worden geklaagd, is maximaal € 10.000,-)
  • Schadevergoeding die niet hoger is dan € 10.000,-. Is het schadebedrag hoger dan € 10.000,--, dan kan de commissie het geschil alleen behandelen wanneer uitdrukkelijk afgezien wordt van de aanspraak op een hogere vergoeding dan € 10.000,--.

Welke klacht behandelt de commissie Notariaat niet?

Let op, klachten die uitsluitend van tuchtrechtelijke aard zijn kunnen niet door de Geschillencommissie Notariaat behandeld worden. U kunt de klacht schriftelijk indienen bij de kamer voor het notariaat. Voor meer informatie hierover kunt u kijken op de website van de KNB (via deze link ga je door naar de pagina van KNB). 

Openstaande declaraties

Een notaris kan ook openstaande declaraties ter incasso voorleggen aan de Geschillencommissie Notariaat.
Lees meer (via deze link ga je door naar de pagina voor meer informatie). 

Aantal behandelde klachten en eindproducten

Alle cijfers, feiten en toelichting over het voorgaande jaar van deze commissie vindt u in ons jaarverslag van de commissie Notariaat (via deze link ga je door naar de pagina met het jaarverslag van de commissie notariaat). Natuurlijk bent u ook geïnteresseerd in de pakkende verhalen die we graag met u delen op www.samenwerkenaankwaliteit.nl (via deze link ga je door naar de website van samenwerken aan kwaliteit). Gewoon zoals het is, uit de praktijk, vanuit ieders vak of betrokkenheid. Verhalen die de verbondenheid met onze organisatie heel mooi illustreren. Trotse verhalen, verhalen met een ziel, verhalen met verbeelding.

Kosten

Het klachtengeld bedraagt:

  • € 52,50: bij een klacht zonder schadevergoeding
  • € 52,50: als het een declaratiegeschil is
  • € 77,50: bij een schadevergoeding van € 0,- tot € 5.000,-
  • € 102,50: bij een schadevergoeding van € 5.000,- tot € 10.000,-
  • € 102,50: bij een schadevergoeding onbepaald (maximaal € 10.000,--).

U krijgt dit terug wanneer de commissie u in het gelijk stelt. Lees meer over het klachtengeld (via deze link krijg je meer informatie over het klachtengeld) 

Procedure

Bekijk alle informatie over hoe u een klacht bij ons kunt indienen en onze procedure op de pagina Procesinformatie (via deze link ga je door naar de pagina met meer informatie over de processen).

Voorwaarde

Voorwaarde om een klacht in de kunnen dienen is dat de ondernemer is aangesloten bij De Geschillencommissie.

Meer informatie

  • De brochure ‘Hoe werkt de Geschillencommissie Notariaat?’ (via deze link ga je door naar de pagina met informatie over hoe de geschillencommissie notariaat te werk gaat). 
  • Het reglement (via deze link ga je door naar het reglement) van de Geschillencommissie Notariaat

Notaris niet gehandeld, zoals verwacht mocht worden
Waar gaat de uitspraak over? In de kern komt de klacht erop neer dat de notaris niet tijdig de juiste[...]
Zonder volmacht kan notaris niet voldoen aan verzoeken van cliënt
Waar gaat de uitspraak over? In april 2000 is de moeder van de cliënt overleden. De nalatenschap van zijn moeder[...]
Notaris schendt zorgplicht door diensten aan te bieden
Waar gaat de uitspraak over? De notaris heeft haar zorgplicht geschonden, omdat zij haar diensten heeft aangeboden aan de cliënte[...]