Openbaar Vervoer

Deze commissie behandelt klachten van consumenten tegen de NS, NS Hispeed, Translink Systems, OV-fiets of een stads- of streekvervoerbedrijf.

Welke klachten behandelt de commissie Openbaar Vervoer?

De belangrijkste onderwerpen die de commissie kan behandelen gaan over vertraging, dienstverlening en vervoersbewijzen met betrekking tot:

  • Trein
  • Bus
  • Interliner
  • Tram
  • Metro
  • OV-fiets
  • OV-chipkaart

Klachten over lichamelijk letsel in het openbaar treinvervoer kan de commissie niet behandelen. Klachten over lichamelijk letsel samenhangend met het openbaar stads- en streekvervoer of met OV-fiets, kan de commissie wel behandelen, zolang de claim niet meer dan € 3.403,35 bedraagt.

Aantal behandelde klachten en eindproducten

Alle cijfers, feiten en toelichting over het jaar 2019 van deze commissie vindt u in ons jaarverslag 2019 van de commissie Openbaar Vervoer. Natuurlijk bent u ook geïnteresseerd in de pakkende verhalen die we graag met u delen op www.samenwerkenaankwaliteit.nl. Gewoon zoals het is, uit de praktijk, vanuit ieders vak of betrokkenheid. Verhalen die de verbondenheid met onze organisatie heel mooi illustreren. Trotse verhalen, verhalen met een ziel, verhalen met verbeelding.

Kosten

Het klachtengeld van deze commissie bedraagt: € 27,50. U krijgt dit terug wanneer de commissie u in het gelijk stelt. Lees meer over het klachtengeld.

Procedure

Bekijk alle informatie over hoe u een klacht bij ons kunt indienen en onze procedure op de pagina Procesinformatie.

Voorwaarde

Voorwaarde om een klacht in de kunnen dienen is dat de ondernemer is aangesloten bij De Geschillencommissie.

Meer informatie


Consument hoeft bij staking niet te voldoen aan in- en uitcheckeis om beroep te doen op GTVB regeling
Waar gaat de uitspraak over Vanwege een landelijke staking van het openbaar vervoer kon de consument niet met de trein reizen.[...]
Geen vergoeding voor taxirit toen de trein door stroomstoring vertraging opliep
Waar gaat de uitspraak over Vanwege een stroomstoring gaat de trein niet verder. Omdat de consument met de aangeraden omleiding[...]
Consument maakte binnen drie dagen geld over om het saldo op te hogen
Onderwerp van het geschil Het geschil betreft een beëindiging van een abonnement. Standpunt van de consument Het standpunt van de[...]