op deze afbeelding staat een oog

Optiek

De Geschillencommissie Optiek behandelt klachten van cliënten tegen opticiens, contactlensspecialisten of optometristen die zijn aangesloten bij de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven (NUVO) of  die via de UFON bij de Geschillencommissie zijn geregistreerd.

Soort klachten

Klachten kunnen gaan over:

  • Niet goed uitgevoerd onderzoek van het oog
  • Onjuiste oogmeting
  • Onjuist of onvolledig advies
  • Beschadiging van de glazen bij monteren
  • De brillenglazen zijn onjuist gemonteerd
  • Geen goede informatie over wat er van de (zonne)bril of lenzen verwacht kan worden
  • Hogere vervorming door de glazen dan vermeld

Lees meer over de klachten die de commissie wel en niet kan behandelen (via deze link ga je door naar de pagina waar je meer kan lezen over de klachten).

Aantal behandelde klachten en eindproducten

Alle cijfers, feiten en toelichting over het voorgaande jaar van deze commissie vindt u in ons jaarverslag van de commissie Optiek (via deze link ga je door naar het jaarverslag van de commissie optiek). Natuurlijk bent u ook geïnteresseerd in de pakkende verhalen die we graag met u delen op www.samenwerkenaankwaliteit.nl (via deze link ga je door naar de pagina van samenwerken aan kwaliteit). Gewoon zoals het is, uit de praktijk, vanuit ieders vak of betrokkenheid. Verhalen die de verbondenheid met onze organisatie heel mooi illustreren. Trotse verhalen, verhalen met een ziel, verhalen met verbeelding.

Kosten

Het klachtengeld bedraagt:

  • € 52,50: voor factuurbedragen tot € 500,--
  • € 77,50: voor factuurbedragen van € 500,-- tot € 1.500,--
  • € 102,50: voor factuurbedragen vanaf € 1.500,--.

 U krijgt dit terug wanneer de commissie u in het gelijk stelt. Lees meer over het klachtengeld (via deze link ga je door naar de pagina met meer informatie over het klachtengeld).

Procedure

Bekijk alle informatie over hoe u een klacht bij ons kunt indienen en onze procedure op de pagina Procesinformatie (via deze link ga je door naar de pagina met meer informatie over het proces).

Meer informatie


Ondernemer dient bril kosteloos te herstellen na ontstane beschadigingen
Waar gaat de uitspraak over? Dit geschil vloeit voort uit een koopovereenkomst tussen consument en ondernemer waarbij consument een bril[...]
Brilglazen hebben niet de eigenschappen die consument had mogen verwachten; consument krijgt schadevergoeding
Waar gaat de uitspraak over? Dit geschil vloeit voort uit een koopovereenkomst tussen consument en ondernemer. Hierbij heeft consument drie[...]
Consument koopt bril na het afraden van opticien; krijgt aankoopbedrag niet terug
Waar gaat de uitspraak over? Dit geschil vloeit voort uit een koopovereenkomst tussen ondernemer en consument. Consument heeft een bril[...]