Post

Deze commissie behandelt klachten van consumenten tegen Koninklijke PostNL. Een klacht over post die niet aangekomen is, kan alleen door de afzender en niet door diegene voor wie de post bedoeld was worden ingediend.

Welke klachten behandelt de Geschillencommissie Post?

De belangrijkste onderwerpen die de commissie kan behandelen zijn:

  • Het vervoeren van post door PostNL
  • Klachten over de ‘bewaarservice’ van PostNL
  • Klachten over de ‘doorzendservice’ van PostNL
  • Klachten over de ‘verhuisservice’ van PostNL
  • Klachten over uw postbus
  • PostNL bezorgt uw post niet omdat uw brievenbus niet goed neergezet zou zijn

Belangrijk om te weten voordat u een klacht indient

In de praktijk blijkt dat de Geschillencommissie Post veel consumenten ongelijk moet geven over hun klacht tegen de Koninklijke PostNL, omdat het om (één van) onderstaande situaties ging. Om te voorkomen dat u uw klacht indient en wordt teleurgesteld, raden we u aan om onderstaande te lezen:

  • Alleen de verzender van (pakket) post kan klagen bij de ondernemer, niet de ontvanger. Dient u als ontvanger van een pakket een klacht in, dan kan de commissie uw klacht dus niet behandelen.
  • Heeft u online een product gekocht bij een webwinkel en stuurt u dat terug zonder verzekerservice van PostNL? En raakt het pakketje kwijt of komt het beschadigd bij de webwinkel aan? Dan is dat uw verantwoordelijkheid.
  • Verzeker pakketten die een waardevolle inhoud bevatten. Zo heeft u altijd bewijs dat de inhoud een bepaalde waarde heeft.
  • Zorg ervoor dat het pakket goed verpakt is om schade aan de inhoud van een pakket te voorkomen. Alleen een melding ‘breekbaar’ of ‘voorzichtig’ is niet genoeg, omdat PostNL met geautomatiseerde processen werkt. PostNL (deze link verwijst u naar de website van PostNL) geeft op haar website  informatie over hoe pakketten verpakt moeten worden.

Aantal behandelde klachten en eindproducten

Alle cijfers, feiten en toelichting over het voorgaande jaar van deze commissie vindt u in ons jaarverslag van de commissie Post (deze link verwijst u naar het jaarverslag). Natuurlijk bent u ook geïnteresseerd in de pakkende verhalen die we graag met u delen op www.samenwerkenaankwaliteit.nl (deze link verwijst u naar de website van samen werken aan kwaliteit). Gewoon zoals het is, uit de praktijk, vanuit ieders vak of betrokkenheid. Verhalen die de verbondenheid met onze organisatie heel mooi illustreren. Trotse verhalen, verhalen met een ziel, verhalen met verbeelding.

Kosten

De kosten van de behandeling van een klacht bij de Geschillencommissie Post bedragen: € 27,50. U krijgt dit terug wanneer de commissie u in het gelijk stelt. Lees meer over het klachtengeld (deze link verwijst u naar meer informatie over klachtengeld).

Procedure

Bekijk alle informatie over hoe u een klacht bij ons kunt indienen en onze procedure op de pagina Procesinformatie (deze link verwijst u door naar de pagina van procesinformatie).

Voorwaarde

Voorwaarde om een klacht in de kunnen dienen is dat de ondernemer is aangesloten bij De Geschillencommissie. 

Meer informatie


Vermist pakket zonder aanvullende service
Waar gaat de uitspraak over? De consument heeft een klacht ingediend bij de ondernemer over een vermist pakket. Het pakket[...]
Vermist pakket, commissie is onbevoegd.
Waar gaat de uitspraak over? De consument heeft een klacht ingediend bij de ondernemer over een vermist pakket.  Tijdens het[...]
Schikking over het ontvangersservice
Waar gaat de uitspraak over?  De consument heeft een klacht ingediend bij de ondernemer over de uitvoering van ontvanger service.[...]