Thuiswinkel

Deze commissie behandelt klachten van consumenten over de koop van producten of de levering van diensten die op afstand overeengekomen zijn, tegen ondernemers die zijn aangesloten bij Thuiswinkel.org.

Welke klachten behandelt de commissie Thuiswinkel?Icoon GEschillencommissie Thuiswinkel

Deze commissie behandelt klachten over uw koop op afstand. Met koop op afstand wordt bedoeld alle transacties die niet in een winkel tot stand komen maar bijvoorbeeld per internet, telefoon, catalogus, televisie enz.

Ook privacygeschillen kan de commissie behandelen.

Procedure

De eerste stap is om het bedrijf te vertellen dat u ontevreden bent. Heeft u na geklaagd te hebben bij de ondernemer samen nog geen oplossing gevonden? Dan kunt u eventueel contact opnemen met Thuiswinkel.org bemiddeling. Zij helpen u gratis verder met klachtenbemiddeling. Ga naar www.thuiswinkel.org/consumenten/klacht-indienen/klachtenformulier

Indien u een geschil wilt indienen, kunt u terecht bij de Geschillencommissie. Bekijk de procedure van De Geschillencommissie.

Meerdere webshop commissies

Let op: De Geschillencommissie kent meerdere commissies waar u met uw klachten terecht kunt als u niet tevreden bent over uw koop op afstand. Te weten:

 

Voorwaarde

Voorwaarde om een klacht in te kunnen dienen, is dat de ondernemer is aangesloten bij De Geschillencommissie. Controleer via welke brancheorganisatie de ondernemer lid is van De Geschillencommissie.
U kunt de ledenlijsten van deze brancheorganisaties bekijken op:
Ledenlijst Thuiswinkel.org
Ledenlijst Webshop Keurmerk
Ledenlijst Qshops

U kunt ook de Algemene Voorwaarden op de website van de ondernemer bekijken. Daarin staat vaak bij welke Geschillencommissie de ondernemer is aangesloten.
In sommige gevallen is een ondernemer bij meerdere brancheorganisaties aangesloten. Als u uw klacht volgens bovenstaande voorwaarden bij meerdere commissies kunt indienen, mag u zelf beslissen bij welke commissie u dat wilt doen.

Heeft u op de website Beslist.nl een artikel gekocht op of na 1 juli 2017, dan dient u uw klacht bij de Commissie Webwinkels Beslist.nl in.

Kosten

De kosten van de behandeling van een klacht bij de Geschillencommissie Thuiswinkel bedragen: € 52,50.
U krijgt dit terug wanneer de commissie u in het gelijk stelt. Lees meer over het klachtengeld.

Aantal behandelde klachten met overzicht van de uitslagen
Thuiswinkel taartdiagramIn 2016 kwamen er 130 klachten in aanmerking voor behandeling door de Commissie Thuiswinkel:

  • 24 klachten waren gegrond
  • 4 klachten waren ten dele gegrond
  • 17 klachten waren was ongegrond
  • 79 keer werd er al voor de zitting met de ondernemer geschikt
  • 1 klacht was niet ontvankelijk, bij 5 klachten was de commissie niet bevoegd.
Bron: Jaarverslag 2016

Meer informatie

Uw klacht indienen
Digitaal: klik op Klacht indienen. Een digitale klacht kunnen wij sneller behandelen.
Per post: download het 
Vragenformulier en stuur het naar de Geschillencommissie, Postbus 90600, 2509 LP Den Haag.

“Ga via de knop Klacht indienen naar het digitale loket”
Terug naar boven