Op deze afbeelding ziet u het icoon van de tuchtcommissie vastgoedprofessionals

Tuchtcommissie Vastgoedprofessionals

De Tuchtcommissie Vastgoedprofessionals behandelt klachten over het handelen of nalaten van een vastgoedprofessional.

Een vastgoedprofessional is een makelaar, taxateur of bouwkundige.

Klachten kunnen worden behandeld tegen vastgoedprofessionals, aangesloten bij  één of meer van de volgende organisaties: 
  1. de Nederlandse Coöperatieve Vereniging van Makelaars en Taxateurs in onroerende goederen NVM U.A.;
  2. de Vereniging VBO – Vereniging voor Makelaars & Taxateurs;
  3. de Vereniging Vastgoedpro, en/of haar 100% dochteronderneming, Vastgoed Service Center BV;
  4. de Stichting Nationaal Keurmerk Bouwkundig Keurder;
  5. de Stichting VastgoedCert;
  6. de Stichting Certificering Voor Makelaars.

De Tuchtcommissie behandelt klachten over handelen of nalaten dat mogelijk in strijd is met de regels van de organisatie waarbij de vastgoedprofessional is of was aangesloten. 

Welke klachten behandelt de Tuchtcommissie Vastgoedprofessionals? 

De commissie behandelt klachten over het handelen of nalaten van de vastgoedprofessional dat mogelijk: 

  1. in strijd is met het bepaalde in de statuten van de aangesloten organisaties, reglementen of besluiten van de organisatie waarbij de vastgoedprofessional is aangesloten en/of
  2. het vertrouwen in de stand van vastgoedprofessionals kan ondermijnen en/of
  3. in strijd is met de eer van die stand, respectievelijk de erecode dan wel gedragscode van de organisatie waarbij de vastgoedprofessional is aangesloten en/of
  4. in strijd is met bepalingen in de faciliteitenovereenkomst.


Dit kan bijvoorbeeld gaan over onfatsoenlijk gedrag van de vastgoedprofessional.

Klachtenloket

Om een klacht in te kunnen dienen bij de Tuchtcommissie, moet u eerst de klachtenprocedure van het Klachtenloket Vastgoedprofessionals (deze link leidt naar het klachtenloket Vastgoedprofessionals) hebben doorlopen. Eerder kunt u niet naar de Tuchtcommissie.

Welke klachten behandelt de Tuchtcommissie Vastgoedprofessionals niet?

De Tuchtcommissie behandelt alleen klachten over handelen of nalaten dat mogelijk in strijd is met de regels van de organisatie waarbij de vastgoedprofessional is of was aangesloten. Dit kan bijvoorbeeld gaan over onfatsoenlijk gedrag van de vastgoedprofessional.
Wat de Tuchtcommissie niet kan behandelen, zijn klachten over vorderingen die voortvloeien uit de overeenkomst die u sloot met een vastgoedprofessional. Hierbij gaat het dus niet om gedrag, maar bijvoorbeeld over de hoogte van de courtage of andere kosten. Vorderingen die zijn gebaseerd op zo’n overeenkomst kunt u mogelijk wel voorleggen aan een andere commissie:

  • Als u een consument bent én er is sprake van een overeenkomst met de eigen makelaar, kunt u uw klacht indienen bij de Geschillencommissie Makelaardij (deze link leidt naar de pagina makelaardij van de geschillencommissie).
  • Als u een zakelijke klacht heeft én er is sprake van een overeenkomst met de eigen makelaar, kunt u terecht bij de Geschillencommissie Makelaardij Zakelijk (deze link leidt naar de pagina makelaardij zakelijk van de geschillencommissie).
  • Als u een consument bent en het betreft een overeenkomst met een bouwkundig keurder, kunt u uw klacht indienen bij de Geschillencommissie Bouwkundig Keurders (deze link leidt naar de pagina bouwkundige keurders van de geschillencommissie).

Aantal behandelde klachten en eindproducten

Alle cijfers, feiten en toelichting over het voorgaande jaar van deze commissie vindt u in ons jaarverslag van de Tuchtcommissie Vastgoedprofessionals (deze link leidt naar het jaarverslag van de Tuchtcommissie Vastgoedprofessionals). Natuurlijk bent u ook geïnteresseerd in de pakkende verhalen die we graag met u delen op www.samenwerkenaankwaliteit.nl (deze link leidt naar het samenwerkenaankwaliteit jaarverslag) Gewoon zoals het is, uit de praktijk, vanuit ieders vak of betrokkenheid. Verhalen die de verbondenheid met onze organisatie heel mooi illustreren. Trotse verhalen, verhalen met een ziel, verhalen met verbeelding.

Procedure

Bekijk alle informatie over hoe u een klacht bij ons kunt indienen en onze procedure op de pagina Procesinformatie (deze link leidt naar de pagina procesinformatie).

Kosten

Het klachtengeld bedraagt € 100,-- inclusief BTW. Andere kosten hoeft u niet te maken, met uitzondering van de kosten die direct verband houden met de procedure, zoals portikosten en reiskosten voor het bijwonen van de zitting. Schakelt u rechtshulp in, dan komen de kosten daarvan voor eigen rekening.

Meer informatie

Vragen?!  Wij helpen je graag en persoonlijk. 

Bel ons op nummer 070-3105310 
Maandag t/m vrijdag 09:00 - 16:00 uur
of stuur een BERICHT (24/7)