Verwijderen gasaansluiting door netbeheerder?
Steeds meer consumenten willen permanent “van het gas af”. Bij definitieve beëindiging van de overeenkomst moet de netbeheerder conform de algemene voorwaarden noodzakelijke handelingen verrichten, om er voor te zorgen dat de aansluiting van de woning op een veilige en verantwoorde manier vervalt en het transport van gas definitief wordt beëindigd.
De Geschillencommissie Energie heeft in een aantal uitspraken geoordeeld dat de netbeheerder de consument de mogelijkheid moet geven om te kiezen uit twee opties die kunnen worden aangemerkt als noodzakelijke handelingen; het verwijderen van de gasaansluiting of het afkoppelen van de aansluiting. De netbeheerder mag de (redelijke) kosten van deze noodzakelijke handelingen in rekening brengen bij de consument op basis van de algemene voorwaarden.
Eerdere uitspraken
De Geschillencommissie Energie heeft meer uitspraken gedaan over dit onderwerp. De meest recente uitspraken staan bovenaan.
2020
- Ondernemer moet consument offertes voor opties voor het beëindigen van levering gas aanbieden (deze link verwijst u naar de uitspraak van de zaak 'ondernemer moet consument offertes voor opties voor het beëindigen van levering gas aanbieden')
- Verzegeling gasmeter niet veilig; consument moet volgens algemene voorwaarden betalen voor noodzakelijke handelingen gasaansluiting (deze link verwijst u naar de uitspraak van de zaak 'verzegeling gasmeter niet veilig; consument moet volgens algemene voorwaarden betalen voor noodzakelijke handelingen gasaansluiting')
- Aanbod ondernemer voor verwijderen gasleiding die onder bestrate carport ligt voldoet aan veiligheidseisen (deze link verwijst u naar de uitspraak van de zaak 'aanbod ondernemer voor verwijderen gasleiding die onder bestrate carport ligt voldoet aan veiligheidseisen')
- Consument moet volledige kosten voor gasafsluiting betalen, zoals overeengekomen (deze link verwijst u naar de uitspraak van de zaak 'Consument moet volledige kosten voor gasafsluiting betalen, zoals overeengekomen')
- Consument moet betalen voor de redelijke kosten van het definitief gasloos maken (deze link verwijst u naar de uitspraak van de zaak 'Consument moet betalen voor de redelijke kosten van het definitief gasloos maken')
2019
- Ondernemer hoeft in dit geval consument niet beide opties voor te leggen voor noodzakelijke werkzaamheden gasafsluiting (deze link verwijst u naar de uitspraak van de zaak 'ondernemer hoeft in dit geval consument niet beide opties voor te leggen voor noodzakelijke werkzaamheden gasafsluiting')
- Consument geeft opdracht om de gasafsluiting te verwijderen en moet de redelijke kosten daarvoor betalen (deze link verwijst u naar de uitspraak van de zaak 'consument geeft opdracht om de gasafsluiting te verwijderen en moet de redelijke kosten daarvoor betalen')
- Bij opzegging van de overeenkomst moet de netbeheerder de noodzakelijke handelingen verrichten zoals de twee opgenomen opties in het KIWA-rapport waarbij de veiligheid gewaarborgd is (deze link verwijst u naar de uitspraak van de zaak 'Bij opzegging van de overeenkomst moet de netbeheerder de noodzakelijke handelingen verrichten zoals de twee opgenomen opties in het KIWA-rapport waarbij de veiligheid gewaarborgd is')
- Bij opzegging van de overeenkomst moet de netbeheerder de noodzakelijke handelingen verrichten zoals de twee opgenomen opties in het KIWA-rapport waarbij de veiligheid gewaarborgd is; beide opties moet aan de consument worden aangeboden (deze link verwijst u naar de uitspraak van de zaak 'bij opzegging van de overeenkomst moet de netbeheerder de noodzakelijke handelingen verrichten zoals de twee opgenomen opties in het KIWA-rapport waarbij de veiligheid gewaarborgd is; beide opties moet aan de consument worden aangeboden')
2018
Bij opzegging van overeenkomst moet de netbeheerder de noodzakelijke handelingen verrichten zoals de twee opgenomen opties in KIWA-rapport; zolang aansluiting bestaat moet consument de kosten betalen (deze link verwijst u naar de uitspraak van de zaak 'Bij opzegging van overeenkomst moet de netbeheerder de noodzakelijke handelingen verrichten zoals de twee opgenomen opties in KIWA-rapport; zolang aansluiting bestaat moet consument de kosten betalen')
De netbeheerder heeft deze uitspraak voorgelegd aan de kantonrechter. Bekijk het vonnis van 14 augustus 2019 in de uitspraak. Partijen hebben geldige overeenkomst gesloten voor verwijderen gasaansluiting; eerdere uitspraak commissie geen aanleiding tot terugbetalen factuur (deze link verwijst u naar de uitspraak van de zaak 'partijen hebben geldige overeenkomst gesloten voor verwijderen gasaansluiting; eerdere uitspraak commissie geen aanleiding tot terugbetalen factuur') Moet de consument opdracht geven tot weghalen van de gasaansluiting bij opzegging van de overeenkomst? (deze link verwijst u naar de uitspraak van de zaak 'moet de consument opdracht geven tot weghalen van de gasaansluiting bij opzegging van de overeenkomst?') Als alle informatie over de alternatieven voor afsluiting in plaats van verwijdering van een gasaansluiting kenbaar zijn, kan de ondernemer de met opzegging verbonden redelijke kosten bij de consument in rekening brengen (deze link verwijst u naar de uitspraak van de zaak 'als alle informatie over de alternatieven voor afsluiting in plaats van verwijdering van een gasaansluiting kenbaar zijn, kan de ondernemer de met opzegging verbonden redelijke kosten bij de consument in rekening brengen') Aan consument werd in eerste instantie geen gespecificeerde offerte voor verwijderen van de gasmeter verstrekt, de handelswijze van netbeheerder is onzorgvuldig en de klacht over klachtafwikkeling is gegrond (deze link verwijst u naar de uitspraak van de zaak 'aan consument werd in eerste instantie geen gespecificeerde offerte voor verwijderen van de gasmeter verstrekt, de handelswijze van netbeheerder is onzorgvuldig en de klacht over klachtafwikkeling is gegrond')
2017 en ouder
- Consument wil verzegeling van de gasmeter. Consument dient de kosten te betalen (deze link verwijst u naar de uitspraak van de zaak 'Consument wil verzegeling van de gasmeter. Consument dient de kosten te betalen')
Consument vraagt om verwijderen gasaansluiting. Consument moet kosten daarvoor betalen (deze link verwijst u naar de uitspraak van de zaak 'Consument vraagt om verwijderen gasaansluiting. Consument moet kosten daarvoor betalen') Consument gebruikt geen gas meer; voor het weghalen van de gasaansluiting moet de consument kosten betalen (deze link verwijst u naar de uitspraak van de zaak 'consument gebruikt geen gas meer; voor het weghalen van de gasaansluiting moet de consument kosten betalen') Consument gebruikt geen gas meer. Consument heeft opdracht aan de ondernemer gegeven om de gasmeter te verwijderen. Consument moet de kosten betalen (deze link verwijst u naar de uitspraak van de zaak 'consument gebruikt geen gas meer. Consument heeft opdracht aan de ondernemer gegeven om de gasmeter te verwijderen. Consument moet de kosten betalen') Consument gebruikt geen gas meer en wil dat de gasmeter wordt verwijderd. Daaraan zijn kosten verbonden die de consument moet betalen (deze link verwijst u naar de uitspraak van de zaak 'consument gebruikt geen gas meer en wil dat de gasmeter wordt verwijderd. Daaraan zijn kosten verbonden die de consument moet betalen')
In bovenstaande zaken waren de consumenten het onder meer niet eens over de verwijderingskosten die door de netbeheerder in rekening zijn gebracht .
De commissie is niet bevoegd te beslissen over de hoogte van de in rekening te brengen tarieven of kosten in zijn algemeenheid. De commissie heeft daarin slechts een marginale beoordelingsruimte. Behalve in gevallen dat sprake is van evident onredelijke tarieven is het niet aan de commissie om daarover een oordeel te geven. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) is in principe verantwoordelijk voor het toezicht op de regulering van de tarieven.De lijn van de uitspraken van de commissie veranderde door de jaren niet, maar wordt door alle ontwikkelingen steeds meer uitgekristalliseerd zoals wat wordt verstaan onder noodzakelijke handelingen.
Heeft u klachten?
Heeft u klachten over het verwijderen van de gasmeter/-aansluiting, of de kosten daarvan, probeer dan eerst er met uw netbeheerder uit te komen. Als dat onverhoopt niet lukt, kunt u de klacht indienen bij de
Wat doen wij?
Wij zorgen binnen een periode van gemiddeld 2 maanden dat beide kanten van het verhaal helder zijn en dat de klacht wordt opgelost. Dit kan doordat u samen met de andere partij alsnog tot een oplossing komt. Lukt dat niet, dan doen wij een uitspraak.
Wat kost het?
Deze korte procedure kost u éénmalig een bedrag van € 52,50. Dit geld krijgt u terug van de andere partij wanneer u gelijk krijgt.
Betreft uw klacht een openstaande rekening, dan zullen wij u verzoeken dit bedrag bij ons in depot te storten. Wij verdelen dit bedrag volgens de oplossing die u met de andere partij heeft afgesproken of volgens onze uitspraak.
Hoe nu verder?
Voordat u bij ons een klacht indient, moet u de klacht eerst bij de andere partij hebben gemeld. Bent u het niet eens met de reactie of heeft u binnen 4 weken geen reactie gekregen? Dan kunt u bij ons terecht om een formele klacht in te dienen en het te laten oplossen door de Geschillencommissie Energie.
Vragen?! Wij helpen je graag en persoonlijk.
Bel ons op nummer 070-3105310 (maandag t/m vrijdag van 09.00-17.00 uur)
CONTACTGEGEVENS
Postadres:
Postbus 90600
2509 LP Den Haag
Bezoekadres
Bordewijklaan 46
2591 XR Den Haag
Bel: 070 310 53 10
Openingstijden:
Maandag t/m vrijdag 09:00 - 16:00uur
Copyright © De Geschillencommissie 2011-2024 | Disclaimer | Privacy