Wonen

Deze commissie behandelt klachten van consumenten tegen winkels die keukens, badkamers of spullen voor de inrichting van uw woning verkopen. Bijvoorbeeld woninginrichters, woonwinkels, stoffeerders, meubelzaken en meubelmakers, speciaalzaken voor tuinmeubelen.

De Geschillencommissie Wonen kan klachten behandelen over producten of diensten die vóór 1 januari 2020 zijn gekocht. De ondernemer moet zijn aangesloten bij de Stichting Garantieregelingen Centrale Branchevereniging Wonen (SG CBW).

Heeft u een overeenkomst gesloten vóór 1 januari 2020 en heeft u daarover een klacht, dan kunt u terecht bij de Geschillencommissie Wonen.

Heeft u een overeenkomst gesloten op of na 1 januari 2020 en heeft u daarover een klacht, dan kunt u terecht bij de stichting UitgesprokenZaak.nl, de nieuwe klachtenregeling van SGCBW.

Welke klachten behandelt de Geschillencommissie Wonen? 

De belangrijkste onderwerpen die de commissie kan behandelen zijn:

  • Uw keuken, bijvoorbeeld de aanleg ervan, het aanrecht, de apparatuur, kasten, laden, plinten en tegels
  • Uw badkamer, bijvoorbeeld de aanleg ervan, het bad, de douche, de kranen, de wastafel of de tegels
  • Uw vloer, bijvoorbeeld een parketvloer, een houten vloer, kurk- of laminaatvloer, vloerbedekking, pvc vloer of een ondervloer
  • Uw slaapkamer, bijvoorbeeld het bed, een kast of het matras
  • Raamdecoratie,  zoals gordijnen, vouwgordijnen, rolgordijnen, overgordijnen, paneelgordijnen, vitrage, luxaflex, shutters en lamellen
  • Meubelen, bijvoorbeeld over de stof, de vulling of het leer, maar ook tuinmeubelen.

Aantal behandelde klachten en eindproducten

Alle cijfers, feiten en toelichting over het jaar 2019 van deze commissie vindt u in ons jaarverslag 2019 van de commissie Wonen. Natuurlijk bent u ook geïnteresseerd in de pakkende verhalen die we graag met u delen op www.samenwerkenaankwaliteit.nl. Gewoon zoals het is, uit de praktijk, vanuit ieders vak of betrokkenheid. Verhalen die de verbondenheid met onze organisatie heel mooi illustreren. Trotse verhalen, verhalen met een ziel, verhalen met verbeelding.

Kosten

De kosten van de behandeling van een klacht bedragen: 

  • € 102,50 voor factuurbedragen tot € 500,-
  • € 127,50 voor factuurbedragen van € 500,- tot € 1.500,-
  • € 152,50 voor factuurbedragen vanaf € 1.500,-

U krijgt dit terug wanneer de commissie u in het gelijk stelt. Lees meer over het klachtengeld.

Procedure

Bekijk alle informatie over hoe u een klacht bij ons kunt indienen en onze procedure op de pagina Procesinformatie.

Voorwaarde

Voorwaarde om een klacht in te kunnen dienen is dat de ondernemer lid is van de Stichting Garantieregelingen Centrale Branchevereniging Wonen (SG CBW). Deze branche-organisatie is aangesloten bij de Geschillencommissie Wonen.

Meer informatie


Klachten aan de PVC vloer worden veroorzaakt door een gebrekkige afwerking van de vloerverwarming
Waar gaat de uitspraak over De door de ondernemer aangelegde PVC vloer laat los en ligt niet strak. Er zijn[...]
Ook na extra gegeven termijn niet op tijd geleverd
Waar gaat de uitspraak over De commissie stelt vast dat de consument geheel conform de CBW-voorwaarden heeft gehandeld. De consument[...]
Annuleren aankoop keuken na verstrijken termijn in CBW-voorwaarden niet kosteloos mogelijk
Waar gaat de uitspraak over De cliënt tekende op zaterdagmiddag een overeenkomst voor een keuken. Hij wilde de overeenkomst annuleren,[...]

Wij werken thuis! Hierdoor zijn wij telefonisch niet bereikbaar


De Geschillencommissie waarborgt de veiligheid van haar medewerkers door thuis te werken. Hierdoor is tot nader bericht alleen ons Klachtenloket Kinderopvang telefonisch bereikbaar. Alle andere telefoonlijnen zijn helaas gesloten. We werken hard aan een andere oplossing en vragen uw begrip en geduld hiervoor.

Uiteraard kunt u altijd gebruik maken van het contactformulier. Zo kunnen we al uw vragen toch beantwoorden. Lees hier verder over onze maatregelen.