Wonen
Deze commissie behandelt klachten van consumenten tegen winkels die keukens, badkamers of spullen voor de inrichting van uw woning verkopen. Bijvoorbeeld woninginrichters, woonwinkels, stoffeerders, meubelzaken en meubelmakers, speciaalzaken voor tuinmeubelen.
De Geschillencommissie Wonen kan klachten behandelen over producten of diensten die vóór 1 januari 2020 zijn gekocht. De ondernemer moet zijn aangesloten bij de Stichting Garantieregelingen Centrale Branchevereniging Wonen (SG CBW).
Heeft u een overeenkomst gesloten vóór 1 januari 2020 en heeft u daarover een klacht, dan kunt u terecht bij de Geschillencommissie Wonen.
Heeft u een overeenkomst gesloten op of na 1 januari 2020 en heeft u daarover een klacht, dan kunt u terecht bij de stichting UitgesprokenZaak.nl (deze link leidt naar de website van de stichting uitgesproken zaak) de nieuwe klachtenregeling van SGCBW.
Welke klachten behandelt de Geschillencommissie Wonen?
De belangrijkste onderwerpen die de commissie kan behandelen zijn:
- Uw keuken, bijvoorbeeld de aanleg ervan, het aanrecht, de apparatuur, kasten, laden, plinten en tegels
- Uw badkamer, bijvoorbeeld de aanleg ervan, het bad, de douche, de kranen, de wastafel of de tegels
- Uw vloer, bijvoorbeeld een parketvloer, een houten vloer, kurk- of laminaatvloer, vloerbedekking, pvc vloer of een ondervloer
- Uw slaapkamer, bijvoorbeeld het bed, een kast of het matras
- Raamdecoratie, zoals gordijnen, vouwgordijnen, rolgordijnen, overgordijnen, paneelgordijnen, vitrage, luxaflex, shutters en lamellen
- Meubelen, bijvoorbeeld over de stof, de vulling of het leer, maar ook tuinmeubelen.
Aantal behandelde klachten en eindproducten
Alle cijfers, feiten en toelichting over het voorgaande jaar van deze commissie vindt u in ons jaarverslag van de commissie Wonen (deze link leidt naar het jaarverslag van de commissie Wonen) Natuurlijk bent u ook geïnteresseerd in de pakkende verhalen die we graag met u delen op www.samenwerkenaankwaliteit.nl (deze link leidt naar de website van samen werken aan kwaliteit) Gewoon zoals het is, uit de praktijk, vanuit ieders vak of betrokkenheid. Verhalen die de verbondenheid met onze organisatie heel mooi illustreren. Trotse verhalen, verhalen met een ziel, verhalen met verbeelding.
Kosten
De kosten van de behandeling van een klacht bedragen:
- € 102,50 voor factuurbedragen tot € 500,-
- € 127,50 voor factuurbedragen van € 500,- tot € 1.500,-
- € 152,50 voor factuurbedragen vanaf € 1.500,-
U krijgt dit terug wanneer de commissie u in het gelijk stelt. Lees meer over het klachtengeld (deze link leidt naar de kostenpagina).
Procedure
Bekijk alle informatie over hoe u een klacht bij ons kunt indienen en onze procedure op de pagina Procesinformatie (deze link leidt naar de pagina procesinformatie).
Voorwaarde
Voorwaarde om een klacht in te kunnen dienen is dat de ondernemer lid is van de Stichting Garantieregelingen Centrale Branchevereniging Wonen (deze link leidt naar de pagina stichting garantieregelingen) (SG CBW). Deze branche-organisatie is aangesloten bij de Geschillencommissie Wonen.
Meer informatie
- De brochure ‘Hoe werkt de Geschillencommissie Wonen?’ (deze link leidt naar de brochure van de geschillencommissie wonen)
- Het reglement van de Geschillencommissie Wonen (deze link leidt naar het reglement van de geschillencommissie wonen).