Een zitting bij de Geschillencommissie Reizen

Bent u benieuwd hoe het er tijdens de zitting aan toe gaat? Bekijk dan eens de filmpjes uit de documentaire Een wereld van Geschil van Nan Rosens.

PalmenstrandjeIn het najaar van 2010 zond NCRV Dokument de documentaire over de Geschillencommissie Reizen: ‘Een wereld van geschil’ van Nan Rosens (Rosens Media) uit. Wij hebben toestemming van de maakster gekregen daaruit voorbeelden van zittingen en uitspraken te tonen. Hieronder leest u de korte beschrijvingen van de diverse geschillen. Door te klikken op de links kunt u de filmpjes op YouTube bekijken.

Een zeldzaam vies hotel in de Dominicaanse Republiek  

Dit gezin is op vakantie naar de Dominicaanse Republiek geweest. Het hotel was volgens hun heel erg vies: het halletje stond blank, de airco was kapot, er zaten mieren in bed. Ook de daaropvolgende aangeboden kamers waren vies. De reisorganisator erkent de problemen met het hotel en laat het aan de geschillencommissie over om de vergoeding te bepalen.  

 

Bekijk de zitting over dit geschil op YouTube

De mislukte tennisvakantie in Turkije  

Dit echtpaar boekte met een gezelschap van 7 personen een tennisvakantie in Turkije ter voorbereiding van de tenniscompetitie. Volgens de reisgids zouden er twee tennisbanen zijn. Eén tennisbaan was echter niet te gebruiken, er was te weinig ruimte om de baan heen, het net was te kort en kapot en er stond een betonnen pilaar een meter naast de baan. Kortom te gevaarlijk om te spelen. De andere baan werd pas na een paar dagen voorzien van een net.  De vakantiegangers eisen een deel van hun geld terug. Is dat terecht volgens de Geschillencommissie Reizen?  

Bekijk de zitting over dit geschil op YouTube

Overgeplaatst na storm  

Dit echtpaar had een heerlijk hotel geboekt met balkon en uitzicht op zee. Na enkele dagen stak er een storm op, die zoveel schade aanrichtte dat ze overgeplaatst werden naar een ander, maar veel minder goed hotel. Deze kamer had ongedierte zoals een schorpioen en kakkerlakken. En er was geen zeezicht meer. Het echtpaar had verschillende keren aangegeven dat ze terug wilden naar hun eigen hotel, maar dit kon niet. Pas 4 dagen voor vertrek konden ze een andere kamer krijgen in hun oorspronkelijke hotel. Dat hebben ze echter afgewezen, omdat ze dat de moeite van de verhuizing niet waard vonden. Ze zouden geen zicht op zee meer hebben, terwijl ze dat oorspronkelijk wel hadden. Maar storm is overmacht. Of vindt de Geschillencommissie het toch wel terecht dat ze enige vergoeding krijgen voor het geleden vakantieleed?  

Bekijk de zitting over dit geschil op Youtube.

Turkse reis is niet meer zoals vroeger 

Dit echtpaar gaat al jaren achter elkaar naar dezelfde plaats in Turkije op vakantie. Altijd is dat naar volle tevredenheid. Maar dit jaar is alles anders. Er werken andere mensen, het eten is vies en niet hygiënisch, de bediening is lomp, de animatie stelt niets voor. Het wordt elke dag erger. De man probeert er het beste van te maken, en organiseert zelf nog dingen voor zijn medegasten. Uiteindelijk besluiten ze toch de dag voor vertrek een klacht in te dienen. Maar dat hadden ze beter eerder kunnen doen.

Bekijk de zitting op YouTube.

Weekendje Londen zonder musical

Een jongeman wil met zijn vriendin op Valentijnsdag naar de musical Les Miserables in Londen. Wanneer zij met de vouchers bij de kassa komen, blijken hun kaartjes er niet te zijn. Foutje van de reisorganisatie. De reisorganisatie biedt een vergoeding aan maar de jongeman vindt dit niet voldoende en legt zijn klacht voor aan De Geschillencommissie.  

Bekijk deze zitting op YouTube.

Verpeste huwelijksreis  

Als meneer met zijn vrouw op zijn huwelijksreis aankomt bij het hotel, blijkt het nog niet klaar te zijn. De badkamer is nog niet betegeld. Het strand staat vol met bulldozers. Hij wil liever naar huis, maar volgens de host is het nog wel te doen. De klant had liever de keuze gehad om zelf te beslissen wel of niet naar het hotel te gaan toen bleek dat het niet af was, vooral omdat het een huwelijksreis betreft. Is de Geschillencommissie het met hem eens?  

Bekijk deze zitting op YouTube.

 

 

 

“Bent u niet tevreden over hotel of appartement? Maak dit zo snel mogelijk kenbaar bij uw hostess.”
Terug naar boven