Procesinformatie

Ons proces uitgelegd in stappen

Van indienen klacht, met ons proces, naar dé oplossing

Stapsgewijs informeren wij u rondom ons proces. We nemen u mee in de stappen op hoofdlijnen, de tijd* en de kosten voor u.

In deze afbeelding is het proces te zien. Stap 1 is het registreren, dit al ongeveer 1 week duren. Stap2 is de inname, dit zal ongeveer 7 weken duren. Stap 3 is het behandelen, dit zal gemiddeld 6 weken duren. Stap 4 is het besluiten, dit zal gemiddeld 8 weken duren.

*De hierboven genoemde doorlooptijden zijn gemiddelden.

Als u uw klacht bij ons indient, starten wij met de behandeling van uw klacht. De klachtbehandeling bestaat uit een aantal stappen. Op deze pagina bieden wij bondige, algemene informatie over de verschillende stappen in het proces en wat wij voor u (kunnen) doen. Ook vindt u hier informatie over wat we van u verwachten, zodat we de klacht zo goed mogelijk kunnen behandelen. 

Dit is een afbeelding waarop te zien is dat het stap 1 is en hoelang het gaat duren

Als u het formulier op onze site heeft ingevuld, dan is de behandeling van uw klacht in deze fase. We registreren uw klacht en slaan uw gegevens op. U ontvangt een bevestiging van de opgeslagen gegevens. We noemen de behandeling van uw klacht nu een zaak. Lees meer over Registreren (deze link leidt naar een pagina waar u alles kunt lezen over het registreren).

Onderwerpen: registreren

Dit is een afbeelding waarop te zien is dat het stap 2 is en hoelang het gaat duren

In deze fase bepalen we welke Commissie uw klacht kan behandelen. We maken een digitaal account voor u aan en vragen u om aanvullende informatie toe te voegen aan uw zaak. In deze fase moet u ook klachtengeld (op deze pagina kunt u alles lezen over de kosten van een klacht) betalen. Om de behandeling van uw klacht niet te lang te laten duren, vragen we u binnen een maand te reageren. Als we alle stukken hebben gekregen en u het klachtengeld heeft betaald, beoordelen of we uw klacht kunnen behandelen. Lees meer over Inname (deze link leidt u naar een pagina waar u alles kunt lezen over de stap 'inname').

Onderwerpen: commissie, digitaal account, aanvullende informatie, klachtengeld, depot, op tijd indienen, wel of niet behandelen, aanbieder is niet aangesloten, niet-ontvankelijk, niet bevoegd

Dit is een afbeelding waarop te zien is dat het stap 3 is en hoelang het gaat duren

Nu blijkt dat we uw klacht kunnen behandelen, vragen we de andere partij, de aanbieder, om te reageren op uw klacht. De kans bestaat dat de aanbieder contact met u opneemt om de klacht samen op te lossen (schikken). Als de aanbieder heeft gereageerd, voegen wij die reactie toe aan uw zaak. Als het nodig is om een deskundige de klacht te laten onderzoeken, zullen wij dit in gang zetten. Uiteraard wordt u hiervan op de hoogte gesteld. Hierna gaan we de zitting inplannen. Lees meer over Behandelen (deze link leidt u naar een pagina waar u alles kunt lezen over de stap 'behandelen').

Onderwerpen: reactie aanbieder, schikken, deskundigenonderzoek, zitting inplannen

Dit is een afbeelding waarop te zien is dat het stap 4 is en hoelang het gaat duren

In deze fase vragen we de Commissie een uitspraak te doen over uw klacht. We nodigen u uit voor een zitting. Als een deskundige uw zaak moet onderzoeken, dan nodigen we u uit nadat we het rapport van de deskundige hebben gekregen. Na ongeveer een maand ontvangt u de uitspraak (in de vorm van een bindend advies) van de Commissie. Lees meer over Besluiten (deze link leidt u naar een pagina waar u alles kunt lezen over de stap 'besluiten').

Onderwerpen: zitting, wie zitten in de commissie, uitspraak, gegrond/ongegrond, klachtengeld, depot, tussenadvies

Als u de uitspraak heeft ontvangen, is de zaak afgehandeld. Als u nog vragen heeft kunt u deze aan ons in deze fase stellen. Lees meer over Afhandelen (deze link leid u naar een pagina waar u alles kunt lezen over het afhandelen na het besluit).

Onderwerpen: uitspraak niet nagekomen, niet eens met uitspraak, fout in uitspraak, vervolg bindend advies 

Vragen?!  Wij helpen je graag en persoonlijk. 

Bel ons op nummer 070-3105310 
Maandag t/m vrijdag 09:00 - 16:00 uur
of stuur een BERICHT (24/7)

"Alle commissies zijn door de overheid erkend. Dit betekent dat een goede procedure en onpartijdige beslissingen gewaarborgd zijn."