Factuur

Ondernemer moet gevraagde stukken voor aanvraag kinderopvangtoeslag aan consument verstrekken

Waar gaat de uitspraak over De consument maakte van 2016 tot 2018 gebruik van kinderopvang bij de ondernemer. Zij wilde in 2018 opnieuw kinderopvangtoeslag aanvragen, maar had hiervoor bepaalde gegevens van de ondernemer nodig. Zij heeft de ondernemer om stukken verzocht, maar die reageert niet. De belastingdienst heeft de kinderopvangtoeslag stopgezet en teruggevorderd, omdat de […]

Lees verder

(Buiten)contractuele opvanguren in rekening brengen

Waar gaat de uitspraak over Ondernemer jegens consument verantwoordelijk voor inzichtelijke administratie. Ontbreken daarvan leidt er toe dat de door de gastouder eenzijdig vastgestelde uren onvoldoende contractueel zijn onderbouwd. Volledige uitspraak Onderwerp van het geschil De consument heeft de klacht voorgelegd aan de ondernemer. Het geschil betreft de facturen van opvang over de maanden april […]

Lees verder

Schending informatieplicht ondernemer over prijsverhoging

Waar gaat de uitspraak over Ondernemer is professionele partij en heeft een informatieplicht om juist en correct te informeren over de kosten zoals deze bekend zijn, maar ook aanstaande wijzigingen kenbaar te maken. Informatieplicht is geschonden. Volledige uitspraak Onderwerp van het geschil Het geschil betreft de voor de consument onverwachte verplichte stijging van afname van […]

Lees verder

Bemiddelingsovereenkomst bij verkoop; indiening van een zogenoemde “fake factuur” bij faillissementsaanvraag; in dit geval geen sprake van tuchtrechtelijk verwijtbaar handelen.

Onderwerp van de klacht De klacht betreft de vraag of beklaagde tuchtrechtelijk verwijtbaar heeft gehandeld door een derde te ondersteunen in diens faillissementsaanvraag gericht tegen [bedrijfsnaam klagers] met de indiening van een zogenoemde “fake factuur”. Standpunt van de klagers Het standpunt van de klagers luidt als volgt. Klagers stellen dat beklaagde tuchtrechtelijk verwijtbaar heeft gehandeld. […]

Lees verder

Een van de gebruikelijke voorwaarden afwijkende regeling omtrent de vergoeding van de kosten moet de makelaar duidelijk verwoorden en schriftelijk /in elektronische vorm aan de consument presenteren

Onderwerp van het geschil   Het geschil betreft door de consument gestelde in rekening gebrachte activiteiten die niet zijn verricht.   De consument heeft een bedrag van € 1.184,05 niet betaald en in depot gestort onder de commissie.   Standpunt van de consument   Het standpunt van de consument luidt in hoofdzaak als volgt.   De […]

Lees verder

De kosten zijn uit hoofde van de overeenkomst verschuldigd. De in de factuur gespecificeerde posten worden alle genoemd in de schriftelijke overeenkomst en zijn dan ook verschuldigd.

Onderwerp van het geschil   Het geschil betreft de door de ondernemer in rekening gebrachte intrekkingkosten en beëindiging van de overeenkomst.   Standpunt van de consument   De consument heeft in het vragenformulier een opsomming van klachten gegeven die alle de kwaliteit van de dienstverlening door de ondernemer betreffen. De klachten zullen hierna in de […]

Lees verder

In de algemene voorwaarden van de NVM is de ondernemer verplicht de condities waaronder de dienstverlening wordt verricht schriftelijk of elektronisch vast te leggen in een opdrachtformulier. Nu onduidelijkheid is ontstaan over de strekking van de niet vastgelegde nadere afspraken over de beloning, is er reden de uitleg in het voordeel van de consument te volgen.

Onderwerp van het geschil   De consument klaagt over facturering in strijd met gemaakte afspraken.   De consument heeft een bedrag van € 511,70 niet betaald en in depot gestort onder de commissie.   Standpunt van de consument   Het standpunt van de consument luidt in hoofdzaak als volgt.   De consument stelt dat de […]

Lees verder

In de schriftelijke overeenkomst wordt de mogelijkheid geboden maximale bedragen in te vullen die door de ondernemer als kosten voor rekening van de consument mogen worden gemaakt. Dit is echter niet gebeurd.

Onderwerp van het geschil   Het geschil betreft het verwijt van de consument aan de ondernemer dat deze in strijd met de overeenkomst kosten in rekening brengt na het intrekken van de opdracht.   De consument heeft een bedrag van € 285,46 niet betaald en bij de commissie in depot gestort.   Standpunt van de […]

Lees verder