Fraude

Geen sprake van fraude bij verkeerd ontvangen geurtje

Waar gaat de uitspraak over? De uitspraak gaat over een koopovereenkomst tussen ondernemer en een consument betreffende de levering van een geurtje. De consument had een geurtje besteld bij ondernemer, maar bij opening van het pakket bleek het verkeerde product erin te zitten. De klantenservice stuurde de consument naar een van de winkels van ondernemers. […]

Lees verder

Consument heeft onvoldoende aangetoond dat hij niet de opdracht heeft gegeven om sieraden om te smelten

Waar gaat de uitspraak over? De uitspraak gaat over een overeenkomst tussen consument en ondernemer betreffende het reinigen en repareren van sieraden. De consument beweert dat zij op 10 januari 2024 sieraden ter reiniging en reparatie aan de ondernemer gaf, maar dat de ondernemer de sieraden zonder haar instemming heeft verknipt. De consument wilde haar […]

Lees verder

Mogelijke fraude bij het retourneren van een telefoon

Waar gaat de uitspraak over? De uitspraak gaat over een overeenkomst tussen een consument en ondernemer. De consument heeft een Apple iPhone 15 Pro gekocht bij de ondernemer, maar heeft een andere telefoon ontvangen dan de bestelde Apple iPhone 15 Pro. De consument stelt zich dan ook op het standpunt dat het ontvangen artikel niet […]

Lees verder

Klacht over verkeerd geleverde telefoon afgewezen wegens fraudeverdenking

Waar gaat de uitspraak over? De consument heeft een klacht ingediend bij de Geschillencommissie, omdat hij in plaats van een bestelde Apple iPhone 15 Pro een Motorola-telefoon zou hebben ontvangen. De consument heeft de Motorola-telefoon geretourneerd, maar de ondernemer weigert de klacht te verwerken, met het argument dat er sprake is van fraude. De ondernemer […]

Lees verder

Schadeverdeling door commissie bij sollicitatiefraude

Waar gaat de uitspraak over? Het geschil gaat over sollicitatiefraude. De consument is slachtoffer geworden van fraude door een derde. Deze heeft persoonsgegevens van de consument ontvangen na het plaatsen van een nepvacature op het internet. Met de gegevens van de consument heeft de derde een abonnement met toestel (ter waarde van € 600,-) afgesloten […]

Lees verder

Sollicitatiefraude

Waar gaat de uitspraak over? Het geschil gaat over sollicitatie fraude. De consument heeft via Indeed gesolliciteerd op een vacature als backoffice medewerker voor KPN (fraudeur/derde). Hiervoor zou de consument nog werkmaterialen ontvangen. De fraudeur heeft een abonnement afgesloten met de ondernemer onder de naam van de consument. De consument heeft de telefoon thuis ontvangen. […]

Lees verder

Notaris niet te wijten voor identiteitsfraude klager

Waar gaat de uitspraak over? Klager stelt dat sprake is van identiteitsfraude. Hij meent dat de notaris niet heeft voldaan aan zijn notariële verplichtingen en hij houdt de notaris verantwoordelijk voor de schade die hij hierdoor heeft geleden. Bij de oprichting van de BV’s is gebruik gemaakt van een door een andere notaris gelegaliseerde volmacht. […]

Lees verder

Demagnetisatie vastgesteld; consument aansprakelijk is voor het niet meer functioneren van de elektriciteitsmeter

Onderwerp van het geschil Het geschil betreft de jaarafrekening 2005/2006 d.d. 29 september 2006 betreffende levering elektriciteit over de periode 3 september 2005 tot 19 september 2006. Standpunt van de consument Het standpunt van de consument luidt in hoofdzaak als volgt. De afrekening was veel te hoog en ik moest een bedrag bijbetalen van € […]

Lees verder

Onterechte switch vanwege vervalsing handtekening; sprake van onbehoorlijk en onzorgvuldig handelen; schadevergoeding voor afnemer.

Onderwerp van het geschil Verbruiker/aangeslotene wenst een schadevergoeding van het bedrijf van rond de € 5000,– vanwege een onterechte switch waarbij zijn handtekening is vervalst.    Standpunt van de verbruiker/aangeslotene Het standpunt van de verbruiker/aangeslotene luidt in hoofdzaak als volgt. Een medewerker van de rechtsvoorganger van het bedrijf heeft mijn handtekening vervalst en op die […]

Lees verder

Illegale aansluiting en illegale verzwaring van de aansluiting; consument is op basis van de algemene voorwaarden aansprakelijk voor de aansluiting en de schade door manipulatie.

Onderwerp van het geschil Het geschil betreft de door de consument betwiste vordering/factuur van de ondernemer van 31 mei 2018 van € 1510,49 wegens een beschadigde/gemanipuleerde elektriciteitsmeter. De consument heeft haar klacht op 21 juni 2018 aan de ondernemer voorgelegd. De consument heeft het bedrag van € 1500,– niet aan de ondernemer betaald en bij […]

Lees verder