Vergoeding

Ongeautoriseerde overstap naar energieleverancier

Waar gaat de uitspraak over? Het geschil draait om de manier waarop de consument werd overgezet naar de ondernemer. Consument werd telefonisch benaderd met een aanbod om over te stappen, wat zij direct afwees. Tot haar verbazing ontving ze later een melding dat de overstap toch had plaatsgevonden, zonder haar toestemming. Dit leidde tot dubbele […]

Lees verder

Geschil over terugleververgoeding bij omzetting van energiecontract

Waar gaat de uitspraak over? De consument klaagt erover dat de ondernemer na omzetting van het vaste leveringscontract van een jaar per 3 september 2023 naar een contract voor onbepaalde tijd de terugleververgoeding heeft aangepast. Consument vindt dat dat niet kan omdat de sprake is van verlenging van het contract en de contractvoorwaarden waarin de […]

Lees verder

Vraag of aankondigingsbrief als opzeggingsbrief in verband met herstructurering kan worden gezien

Waar gaat de uitspraak over? De vraag die partijen verdeeld houdt is of de mededeling van de ondernemer gezien moet worden als aankondiging van een herstructurering of een opzegging van de overeenkomst in verband met een herstructurering. Als het een opzegging betreft, heeft de consument op basis van de RECRON-voorwaarden namelijk recht op een vergoeding. […]

Lees verder

Consument kan aanspraak maken op dagvergoeding in verband met verminderde actieradius

Waar gaat de uitspraak over? De consument kocht een nieuwe auto van de ondernemer. Vanwege brandgevaar heeft de ondernemer, in opdracht van het automerk, de actieradius van de door de consument gekochte auto sterk moeten verminderen. De importeur heeft daarvoor een compensatieregeling in het leven geroepen. De consument heeft verzocht deze regeling met terugwerkende kracht, […]

Lees verder

Consument moet redelijke vergoeding betalen voor verrichte werkzaamheden ondernemer

Waar gaat de uitspraak over? De consument schreef zich in voor een studie in maart 2021 maar kon vanwege persoonlijke omstandigheden de studie niet beginnen en heeft er nooit gebruik van gemaakt. Ze informeerde de ondernemer in januari 2023 over de beëindiging van de studie. De ondernemer wilde slechts één maand studiekosten terugbetalen. De ondernemer […]

Lees verder

Consument krijgt geen hogere compensatie voor gesloten stuwmeer

Waar gaat de uitspraak over? Het geschil tussen de consument en de ondernemer ontstond nadat de consument een bungalow had geboekt op het recreatiepark van de ondernemer, waarbij het stuwmeer gesloten bleek te zijn door activiteiten. De consument voelde zich misleid en wilde zijn geld terug of omboeking naar een ander park. De ondernemer bood […]

Lees verder