Garantiewoning

Lekkage na oplevering van de woning

Waar gaat het over? De consument heeft lekkage geconstateerd na de oplevering van de woning. Een expert stelde vast dat de muurafdekkers niet conform het bestek waren aangebracht, zonder voldoende overstek en waterhol, waardoor lekkage kon ontstaan. De ondernemer voerde kitwerkzaamheden uit, maar de consument vond dit geen duurzame oplossing. De deskundige bevestigde dat de […]

Lees verder

Geschil over binnendeuren en wanden: consument stelt ondernemer aansprakelijk, maar vorderingen afgewezen

Waar gaat het over? De consument klaagt over gebreken aan binnendeuren, binnenwanden en kozijnen in zijn woning, zoals verticale aftekeningen op deuren, scheve wanden en slecht sluitende deuren. De ondernemer betwist deze gebreken en beroept zich op richtlijnen en acceptatie bij oplevering. Een deskundige onderzoekt de klachten en concludeert dat de waargenomen afwijkingen binnen toegestane […]

Lees verder

Lekkage door foutieve dakdoorvoer: ondernemer aansprakelijk gesteld

Waar gaat het over? Het geschil betreft een lekkage in de uitbouw van de woning van de consument. Na meerdere onderzoeken bleek de oorzaak een verkeerd gemonteerde dakdoorvoer bij de hemelwaterafvoer, waarvoor de ondernemer aansprakelijk werd gesteld. De commissie heeft vastgesteld dat de ondernemer verantwoordelijk is voor het herstel en de kosten hiervan moet dragen. […]

Lees verder

In plaats van een steiger in het water kreeg de consument een vlonder in de tuin. Er ligt al een eerdere schikking met de verkoper (niet aannemer). Desondanks moet de aannemer ook schade vergoeden.

Waar gaat de uitspraak over Partijen hebben in juni 2016 een aannemingsovereenkomst gesloten. Onderdeel daarvan was de levering van een vlonder die voor een deel in het water zou worden uitgevoerd. Uiteindelijk wordt de vlonder niet deels in het water maar volledig gelegen in de tuin uitgevoerd. De consument vordert schadevergoeding van de ondernemer waarbij […]

Lees verder

Toiletten bij oplevering niet aangesloten op riolering, ondernemer moet gevolgschade herstellen

Waar gaat de uitspraak over De woning is in mei 2017 opgeleverd. Drie maanden later bleek dat beide toiletten in de woning niet waren aangesloten op het riool en gedurende die periode rechtstreeks in de kruipruimte hebben geloosd. Na ontdekking is de kruipruimte leeggepompt en zijn de toiletten alsnog aangesloten op het riool. De stankoverlast is […]

Lees verder

Werkbare dagen niet overschreden, de stagnatie in bouw kan niet aan ondernemer worden toegerekend

Waar gaat de uitspraak over Partijen hebben een aannemingsovereenkomst gesloten. Deze overeenkomst bepaalt dat het appartement in maximaal 300 werkbare dagen dient te worden opgeleverd. Volgens de consument was er een overschrijving van 52 dagen. De arbiters zijn van oordeel dat de omstandigheden die door de ondernemer in het overzicht zijn opgenomen als “stagnatie overig”, […]

Lees verder