Het is de verantwoordelijkheid van de consument op tijd op vliegveld te zijn. Het is daarom raadzaam rekening te houden met mogelijke vertragingen. De ondernemer hoeft het niet doorgaan van de vlucht niet te vergoeden.
Om voor haar vlucht naar Zuid-Afrika op tijd op vliegveld te zijn neemt een consument de trein van 6.52 uur, maar omdat een trein ervoor defect is komt zij met een vertraging van anderhalf uur op vliegveld aan. Ze kan nog wel een instapkaart krijgen, maar haar bagage kan niet meer mee. Omdat een latere vlucht de groepsreis onmogelijk maakt annuleert de consument de gehele reis. Zij wil daarvoor door de ondernemer gecompenseerd worden.
De vertragingsschade komt volgens de ondernemer op basis van het Burgerlijk Wetboek en de Algemene Voorwaarden niet voor vergoeding in aanmerking. Bij intercontinentale vluchten moet de passagier ruim op tijd op vliegveld zijn. Volgens vliegveld drie uur vóór vertrek en volgens de algemene voorwaarden van de reisorganisatie minimaal twee en een half uur. De consument heeft onvoldoende met mogelijke vertragingen onderweg rekening gehouden. Als ze de marge van vliegveld had aangehouden en een half uur eerder was vertrokken had zij haar vlucht kunnen halen.
Op grond van de Algemene Voorwaarden wordt volgens de commissie vertragingsschade niet vergoed. Er zijn in dit geschil geen omstandigheden om anders te beslissen. De consument is weliswaar 79 jaar oud en heeft geen computer waarmee ze het internet kan raadplegen, maar er waren ook andere manieren om te weten te komen hoe laat ze moest inchecken. Ook had ze er voor kunnen kiezen toch in het vliegtuig te stappen en haar bagage eventueel te laten nazenden. Haar klacht is ongegrond.