Onze eerdere uitspraken

Wilt u meer weten over onze uitspraken? Dan kunt u in ons uitsprakenoverzicht onze eerdere uitspraken van de diverse Geschillencommissies. Vul hieronder een trefwoord in of selecteer een commissie. Kiest u een commissie, dan kunt u eventueel daarna ook een uitspraakcategorie selecteren. Het is ook mogelijk om te zoeken op een combinatie van trefwoord, commissie en categorie.

U ziet 1-10 van de 193 uitspraken

Onverwacht probleem bij aankoop woning betekent niet ontoerekenbare tekortkoming van makelaar

Commissie: Makelaardij    Categorie: Kwaliteit dienstverlening    Jaartal: 2021
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: Ongegrond   Referentiecode: 46546/58788

Waar gaat de uitspraak over De consument klaagt over de dienstverlening van de makelaar bij de aankoop van een woning. Bij de aankoop bleek dat er sprake was van vocht in de kruipruimte. De makelaar zou de consument onvoldoende hebben geadviseerd en bijgestaan en de consument stelt dat hij hierdoor schade heeft geleden. Volgens de […]

Consument wil courtage niet betalen na intrekking opdracht makelaar

Commissie: Makelaardij    Categorie: Courtage    Jaartal: 2021
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: Ongegrond   Referentiecode: 42349/54867

Waar gaat de uitspraak over De consument klaagt over courtage die hij moet betalen nadat hij de opdracht heeft ingetrokken. Aan het huwelijk van de consument en zijn ex-vrouw is een einde gekomen, zij hebben de makelaar daarom de opdracht gegeven hun woning te verkopen. De consument heeft met zijn ex-vrouw een uitkoopregeling getroffen en […]

Koper kon koop eenzijdig definitief maken, hoger bod makelaar niet noodzakelijk

Commissie: Makelaardij    Categorie: Kwaliteit dienstverlening    Jaartal: 2021
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: Ongegrond   Referentiecode: 28738/51770

Waar gaat de uitspraak over De consument klaagt over de bemiddeling van de makelaar bij de verkoop van de woning. De makelaar had met de eerste kopers de koop bijna afgerond en heeft daarom tegen geïnteresseerden gezegd dat de woning niet meer te koop was. De makelaar had volgens de consument bij de eerste kopers […]

Groot financieel voordeel mag rechtsgeldig worden verrekend met schade

Commissie: Makelaardij    Categorie: Kosten / Kwaliteit dienstverlening    Jaartal: 2021
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: Ongegrond   Referentiecode: 15413/29901

Waar gaat de uitspraak over De consument klaagt over de bemiddeling van de ondernemer. In een eerder tussenadvies moest worden bepaald wie de consument als juridische wederpartij zag. Nu duidelijk is dat de ondernemer dit is, heeft de inhoudelijke behandeling plaatsgevonden. De consument heeft samengewerkt met de ondernemer om een koop/verkoopovereenkomst af te sluiten voor […]

Verkoop woning door dienstverlening makelaar, consument moet alsnog volledige courtage betalen

Commissie: Makelaardij    Categorie: Courtage / Kosten    Jaartal: 2020
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: Ongegrond   Referentiecode: 42821/53465

Waar gaat de uitspraak over De consument klaagt over de door de makelaar in rekening gebrachte courtage, nadat de opdracht is ingetrokken. De makelaar had na 7 bezichtigingen nog geen biedingen ontvangen. Uiteindelijk heeft de consument zelf een klant aangeleverd zonder hulp van de makelaar, zijn onderbuurvrouw. De consument wil niet het volledige bedrag aan […]

Consument moet gehele commissie aan makelaar voldoen, verwijten houden geen stand

Commissie: Makelaardij    Categorie: Betaling / Kosten    Jaartal: 2020
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: Ongegrond   Referentiecode: 14689/29640

Waar gaat de uitspraak over De consument klaagt over de dienstverlening van de makelaar. De makelaar heeft de consument tijdens het koopproces niet goed bijgestaan en op de hoogte gehouden. De consument wenst de helft van de door haar betaalde commissie van € 2.950,– terug te krijgen, maar de makelaar weigert dit terug te betalen. […]

Verkoop woning zou niet meer hebben opgebracht bij andere handelswijze makelaar

Commissie: Makelaardij    Categorie: (On)Zorgvuldig handelen / Kwaliteit dienstverlening    Jaartal: 2020
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: Ongegrond   Referentiecode: 34878/49815

Waar gaat de uitspraak over De consument stelt schade te hebben geleden door het falen en de laksheid/nalatigheid van de makelaar, waardoor het huis niet is verkocht. De makelaar heeft een zorgplicht, maar heeft die volgens de consument verzuimd, onder andere bij het wel of niet aanvragen van een woonbestemming. Zou er op het moment […]

Klager verhuurt woningen in uitoefening van beroep of bedrijf, commissie is onbevoegd

Commissie: Makelaardij    Categorie: (On)bevoegdheid    Jaartal: 2020
Soort uitspraak: onbevoegdverklaring   Uitkomst: onbevoegd   Referentiecode: 25937

Waar gaat de uitspraak over De commissie moet eerst beoordelen of zij bevoegd is in het geschil van partijen voor zij met een bindend advies komt. Door partijen moet zijn afgesproken dat de commissie hun geschil met bindend advies kan beslissen, hier is geen sprake van. Daarnaast is de commissie op grond van haar algemene […]

Consument wil kosten aankoopbemiddeling terug bij vervangen riolering na aankoopdatum

Commissie: Makelaardij    Categorie: Bemiddeling / Kosten    Jaartal: 2020
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: Ongegrond   Referentiecode: 18036/24469

Waar gaat de uitspraak over De consument klaagt over de aankoopbemiddeling van de ondernemer. De ondernemer is volgens de consument in gebreke gebleven bij een goede bezichtiging en het passeren bij de notaris, waarbij de verkopende partij met de melding komt dat ze na aankoopdatum en voor de passeerdatum een deel van de riolering voor […]

Bij keuring huis zwam aangetroffen; verkeerd advies aankoopmakelaar aan aspirant kopers

Commissie: Makelaardij    Categorie: Informatieverstrekking    Jaartal: 2020
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: gegrond   Referentiecode: 24704/29658

Waar gaat de uitspraak over Bij de bouwtechnische keuring werd zwam in de kruipruimte aangetroffen. In het keuringsrapport werd geadviseerd om daar een uitgebreid en nader onderzoek naar te laten uitvoeren. De aankoopmakelaar heeft de consument aangegeven dat de zwam op een later moment wel door een aannemer kon worden bekeken. De consument is daarna […]



Niet gevonden wat u zocht?

Vindt u bij een commissie geen uitspraken? Dan heeft de commissie mogelijk nog geen uitspraken gedaan. Zoekt u uitspraken over een bepaald onderwerp of wilt u meer weten over de lijn van de commissie, maar vindt u niet wat u zoekt? Dan helpen wij u graag.

U kunt hiervoor contact met ons opnemen via dit formulier.

In onze privacyverklaring leggen wij uit welke persoonsgegevens wij verzamelen en gebruiken en met welk doel.