Onze eerdere uitspraken

Wilt u meer weten over onze uitspraken? Dan kunt u in ons uitsprakenoverzicht onze eerdere uitspraken van de diverse Geschillencommissies. Vul hieronder een trefwoord in of selecteer een commissie. Kiest u een commissie, dan kunt u eventueel daarna ook een uitspraakcategorie selecteren. Het is ook mogelijk om te zoeken op een combinatie van trefwoord, commissie en categorie.

U ziet 11-20 van de 167 uitspraken

Vergoeding van extra ticketkosten vanwege het niet rijden van treinen in Nederland

Commissie: Openbaar Vervoer    Categorie: extra kosten / trein / Vergoeding    Jaartal: 2023
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: gegrond   Referentiecode: 205013/209266

Waar gaat de uitspraak over? Het geschil betreft een vergoeding van extra ticketkosten vanwege het niet rijden van treinen in Nederland op 9 december 2022. De consument heeft geteld dat de ondernemer verplicht is de kosten voor de vervroegde terugreis op 8 september 2022 te vergoeden, maar de ondernemer heeft dit geweigerd op basis van […]

Geldig vervoersbewijs

Commissie: Openbaar Vervoer    Categorie: Openbaar vervoer    Jaartal: 2023
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: gegrond   Referentiecode: 212907/221907

Waar gaat de uitspraak over? De consument klaagde dat hij onterecht een boete van €55 kreeg omdat hij geen geldig vervoersbewijs had. Hij beweerde een kaartje te hebben gekocht met Apple Pay, maar kon het niet vinden tijdens de controle. De ondernemer heeft geen verweer gevoerd. De commissie oordeelde dat de consument met het Apple […]

Consument toont aan dat buskaart wel gekocht is; boete is onterecht

Commissie: Openbaar Vervoer    Categorie: Kosten    Jaartal: 2023
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: gegrond   Referentiecode: 212907/221907

Waar gaat de uitspraak over? Dit geschil vloeit voort uit een vervoersovereenkomst tussen consument en ondernemer. Hierbij heeft ondernemer zich verplicht een buskaartje aan consument te leveren. Consument heeft in een bus van ondernemer een buskaartje gekocht. Op het moment van controle kon consument het kaartje niet vinden en kreeg een boete. Consument kon wel […]

Het volle tarief betalen op een treinreis met korting

Commissie: Openbaar Vervoer    Categorie: abonnement / Productvoorwaarden / Vervoer    Jaartal: 2023
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: Ongegrond   Referentiecode: 206330/209129

Waar gaat de uitspraak over? De uitspraak gaat over een overeenkomst tussen een consument en ondernemer omtrent een 40%- kortingsabonnement. Het betreft hier een Dal Voordeel abonnement waarmee de consument in de daluren met 40% korting reist, echter is het onmogelijk om met dit abonnement twee reizen te maken. Een voor vol tarief (tot 9:00) […]

Buschauffeur kan niet verweten worden voor het niet weten van medische situatie consument

Commissie: Openbaar Vervoer    Categorie: schadevergoeding/ bejegening    Jaartal: 2023
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: Ongegrond   Referentiecode: 199622/212198

Waar gaat de uitspraak over? Dit geschil vloeit voort uit een vervoersovereenkomst tussen consument en aanbieder. Consument stapte in een bus van aanbieder en werd volgens hem onjuist behandeld. Consument had voor het instappen een epileptische aanval gehad en weigerde het verzoek van de buschauffeur. De buschauffeur belde vervolgens de politie. Consument werd door de […]

Van een reiziger kan niet verwacht worden dat hij bewijs inbrengt tegenover de technische gegevens van de ondernemer

Commissie: Openbaar Vervoer    Categorie: Kosten    Jaartal: 2023
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: gegrond   Referentiecode: 196409/211883

Waar gaat de uitspraak over? In deze uitspraak wordt beoordeeld of de opgelegde boete terecht is of niet. Consument heeft ingecheckt bij het incheckpoortje van aanbieder. Bij een controle blijkt dat consument niet is ingecheckt. Volgens consument was er een storing bij de incheckpoortjes en is de gegeven boete onterecht en hoeft hij deze ook […]

“40 procent korting abonnement”

Commissie: Openbaar Vervoer    Categorie: abonnement / treinkosten    Jaartal: 2023
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: Ongegrond   Referentiecode: 206330/209129

Waar gaat de uitspraak over? Het geschil betreft de voorwaarden voor het gebruik van een 40 procent korting abonnement bij de ondernemer. De consument wenst aanpassing van de voorwaarden, omdat hij vindt dat hij recht heeft op korting na 9.00 uur, terwijl de ondernemer dit als overstappen beschouwt en de gehele reis tegen vol tarief […]

Kosten bij omboeking worden niet vergoed

Commissie: Openbaar Vervoer    Categorie: kosten/ overeenkomst    Jaartal: 2023
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: Ongegrond   Referentiecode: 202256/207862

Waar gaat de uitspraak over? Dit geschil vloeit voort uit een vervoersovereenkomst tussen consument en ondernemer. Consument heeft een treinkaartje tegen een bepaald tarief bij ondernemer gekocht. Na een omboeking ziet consument dat hij omboekkosten moet betalen. Consument stelt dat ondernemer de contractvoorwaarden met terugwerkende kracht heeft gewijzigd. De commissie oordeelt dat de aanname die […]

Kosten gemaakt door treinstaking gedeeltelijk vergoed

Commissie: Openbaar Vervoer    Categorie: Kosten    Jaartal: 2023
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: gegrond   Referentiecode: 205013/209266

Waar gaat de uitspraak over? Dit geschil vloeit voort uit een vervoersovereenkomst tussen consument en ondernemer. Hierbij heeft ondernemer zich verplicht transport voor consument te verzorgen. Consument kon niet van Duitsland terugreizen naar Nederland met de trein, omdat de treinen in Nederland niet reden in verband met een staking. Consument had al een ticket voor […]

Trein rijdt consument voorbij

Commissie: Openbaar Vervoer    Categorie: Klachtafhandeling    Jaartal: 2023
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: Ongegrond   Referentiecode: 204255/209460

Waar gaat de uitspraak over? Dit geschil vloeit voort uit een vervoersovereenkomst tussen consument en ondernemer. Consument wilde in een trein van ondernemer stappen, maar de deuren openden niet en hij miste daarom de trein. Consument wil dat ondernemer inhoudelijk op zijn vragen ingaat over dit voorval. De commissie oordeelt dat nu ondernemer zijn excuses […]



Niet gevonden wat u zocht?

Vindt u bij een commissie geen uitspraken? Dan heeft de commissie mogelijk nog geen uitspraken gedaan. Zoekt u uitspraken over een bepaald onderwerp of wilt u meer weten over de lijn van de commissie, maar vindt u niet wat u zoekt? Dan helpen wij u graag.

U kunt hiervoor contact met ons opnemen via dit formulier.

In onze privacyverklaring leggen wij uit welke persoonsgegevens wij verzamelen en gebruiken en met welk doel.