Onze eerdere uitspraken

Wilt u meer weten over onze uitspraken? Dan kunt u in ons uitsprakenoverzicht onze eerdere uitspraken van de diverse Geschillencommissies. Vul hieronder een trefwoord in of selecteer een commissie. Kiest u een commissie, dan kunt u eventueel daarna ook een uitspraakcategorie selecteren. Het is ook mogelijk om te zoeken op een combinatie van trefwoord, commissie en categorie.

U ziet 21-30 van de 201 uitspraken

Consument trekt na tien jaar opdracht tot verkoop woning in en moet intrekkingskosten betalen

Commissie: Makelaardij    Categorie: Bemiddeling / Kosten    Jaartal: 2020
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: ten dele gegrond   Referentiecode: 15923/23084

Waar gaat de uitspraak over De consument klaagt over de beëindiging van een opdracht tot bemiddeling bij verkoop van de woning. In 2009 heeft de consument de woning bij de makelaar in verkoop gegeven. Na 10 jaar is de opdracht nog steeds niet beëindigd, ook niet schriftelijk, er is alleen een mededeling geweest dat de […]

Consument vindt dat makelaar geen recht heeft op courtage vanwege kwaliteit dienstverlening

Commissie: Makelaardij    Categorie: Courtage    Jaartal: 2020
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: Ongegrond   Referentiecode: 8289/18770

Waar gaat de uitspraak over De consument klaagt over de courtage die de makelaar in rekening heeft gebracht. De consument stelt dat de koopovereenkomst niet door de makelaar, maar buiten de makelaar om tot stand is gebracht, dat de koopovereenkomst uiteindelijk is ontbonden en dat de kwaliteit van de dienstverlening niet deugdelijk was waardoor het […]

Commissie is onbevoegd, vordering van consument overschrijdt grens

Commissie: Makelaardij    Categorie: (On)bevoegdheid    Jaartal: 2020
Soort uitspraak: onbevoegdverklaring   Uitkomst: onbevoegd   Referentiecode: 5083/14724

Waar gaat de uitspraak over De consument klaagt over de bemiddeling van de makelaar bij de verkoop van een huis. De consument had in september 2018 een pand in bezit wat bij de makelaar in verkoop is gegeven. De makelaar heeft de woning voor € 160.000,– verkocht aan iemand die hij kende. Daarna is de consument […]

Consument stelt dat makelaar tekort is geschoten, maar kan dit niet onderbouwen

Commissie: Makelaardij    Categorie: (non)conformiteit    Jaartal: 2019
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: Ongegrond   Referentiecode: 5077/12824

Waar gaat de uitspraak over De consument klaagt over de bemiddeling van de verkoop van de voormalige echtelijke woning door de makelaar. De consument en zijn ex-vrouw hadden samen een woning. Deze woning heeft te koop gestaan. Het is niet tot verkoop gekomen, doordat de ex-vrouw van de consument er uiteindelijk mee heeft ingestemd dat […]

Consument klaagt over bemiddeling makelaar bij verkoop woning

Commissie: Makelaardij    Categorie: Bemiddeling    Jaartal: 2019
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: Ongegrond   Referentiecode: 4277/12085

Waar  gaat de uitspraak over De consument klaagt over de bemiddeling van de makelaar bij de overeenkomst tot verkoop van haar woning. De zoon van de consument geeft aan dat toen het transport plaats zou vinden, zijn moeder de woning nog niet had ontruimd. De makelaar had haar er niet op gewezen dat zij op […]

Consument hoeft makelaar geen intrekkingskosten te betalen bij onzorgvuldig handelen

Commissie: Makelaardij    Categorie: (On)Zorgvuldig handelen / Kosten    Jaartal: 2019
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: gegrond   Referentiecode: 2080/7737

Waar gaat de uitspraak over De consument klaagt over intrekkingskosten die zij aan de ondernemer moet voldoen. Door de te hoge vraagprijs is het huis onverkoopbaar geworden. De communicatie met de ondernemer was slecht en afspraken zijn niet nagekomen. De consument heeft de opdracht hierdoor ingetrokken en wil daarom geen intrekkingskosten betalen. De ondernemer geeft […]

Consument niet eens met kosten voor dubbele courtage

Commissie: Makelaardij    Categorie: Courtage    Jaartal: 2019
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: ten dele gegrond   Referentiecode: 1156/9252

Waar gaat de uitspraak over De consument klaagt over een courtagenota. De consument heeft de opdracht twee maanden nadat zij die aan de ondernemer gegeven had, mondeling ingetrokken. De verkoop heeft twee jaar stilgelegen en is vervolgens aan een andere makelaar in verkoop gegeven. Hiervan heeft de consument een courtagenota ontvangen, maar ook van de […]

Consument vindt taxatie te laag en wil nota niet voldoen

Commissie: Makelaardij    Categorie: Taxatie    Jaartal: 2019
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: Ongegrond   Referentiecode: 298/6589

Waar gaat de uitspraak over De consument klaagt over de taxatie die de ondernemer voor zijn woning heeft gedaan, deze taxatie is te laag. De consument heeft de woning door iemand anders opnieuw laten taxeren, waarbij een hoger bedrag uitkwam. De ondernemer maakt daarom volgens de consument onterecht aanspraak op betaling van de factuur. De […]

De consument heeft niet ingestemd met de kosten voor Funda na het eerste jaar

Commissie: Makelaardij    Categorie: Betaling    Jaartal: 2018
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: gegrond   Referentiecode: 116804

Waar gaat de uitspraak over In de overeenkomst staat dat de cliënt gedurende 1 jaar de kosten voor Funda zal betalen aan de makelaar voor de verkoop van het appartement. De makelaar stuurt de cliënt na die periode nog rekeningen voor deze kosten, maar hier is volgens de cliënt nooit een overeenkomst over gesloten. De […]

Matiging courtagekosten vanwege verregaand onvoldoende inspanningen door makelaar

Commissie: Makelaardij    Categorie: Courtage    Jaartal: 2019
Soort uitspraak: -   Uitkomst: -   Referentiecode: 121837

Onderwerp van het geschil Het geschil betreft een op 19 januari 2016 gegeven opdracht tot bemiddeling bij verkoop van een woning van de consument. Op 20 november 2017 is een koopovereenkomst gesloten tussen de consument en de kopers van zijn woning. Standpunt van de consument Het standpunt van de consument luidt in hoofdzaak als volgt. […]



Niet gevonden wat u zocht?

Vindt u bij een commissie geen uitspraken? Dan heeft de commissie mogelijk nog geen uitspraken gedaan. Zoekt u uitspraken over een bepaald onderwerp of wilt u meer weten over de lijn van de commissie, maar vindt u niet wat u zoekt? Dan helpen wij u graag.

U kunt hiervoor contact met ons opnemen via dit formulier.

In onze privacyverklaring leggen wij uit welke persoonsgegevens wij verzamelen en gebruiken en met welk doel.