Commissie: Openbaar Vervoer
Categorie: abonnement / treinkosten
Jaartal: 2023
Soort uitspraak: bindend advies
Uitkomst: Ongegrond
Referentiecode:
206330/209129
De uitspraak:
Waar gaat de uitspraak over?
Het geschil betreft de voorwaarden voor het gebruik van een 40 procent korting abonnement bij de ondernemer. De consument wenst aanpassing van de voorwaarden, omdat hij vindt dat hij recht heeft op korting na 9.00 uur, terwijl de ondernemer dit als overstappen beschouwt en de gehele reis tegen vol tarief betekent. De ondernemer heeft de aanpassing van de voorwaarden afgewezen, omdat deze voorwaarden van toepassing zijn op alle abonnementhouders en het niet mogelijk is om ze individueel aan te passen. Aangezien deze voorwaarden vooraf kenbaar waren gelden voor alle gebruikers van het abonnement. Daarom wordt het verzoek van de consument afgewezen.
Onderwerp van het geschil
Het geschil betreft de voorwaarden voor het 40% kortingsabonnement.
Standpunt van de consument
Voor het standpunt van de consument verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt
het standpunt op het volgende neer.
De ondernermer maakt het onmogelijk om met een 40% kortingsabonnement twee reizen te maken. Een voor vol
tarief (tot 9.00 uur) en één met korting ná 9.00 uur. De ondernemer ziet dit volgens hun voorwaarden als overstappen en
dan geldt volgens de ondernemer de hele reis vol tarief. Dit terwijl ik de reis splits in een gedeelte vol tarief en een
gedeelte korting tarief. Ik vind dit onrechtmatig omdat ik recht heb op korting ná 9.00 uur en ik volgens
afspraak voor 9.00 uur het volle tarief betaal. Ik wens aanpassing van de voorwaarden. De ondernemer heeft dit
afgewezen. Er is echter geen andere, redelijke reismogelijkheid voor mij dan gebruik te maken van de ondernemer.
Ik zie dit als een monopolie en een machtspositie.
Het voorstel om de klacht op te lossen is het aanpassen van de voorwaarden.
Standpunt van de ondernemer
Voor het standpunt van de ondernemer verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern
komt het standpunt op het volgende neer.
De consument heeft sinds 20 maart 2022 een Dal Voordeel abonnement op saldo.
Het eerste incheckmoment bepaalt voor de gehele reis, onder bepaalde voorwaarden, of er wel of geen
korting wordt verleend. De consument tijdens de spits incheckt, en daarna in de daluren uitcheckt,
maar binnen 35 minuten weer incheckt voor een reis met de ondernemer, dan blijft het spitstarief van kracht, ook voor
het tweede incheckmoment omdat deze kwalificeert als een overstap.
Op 13 maart 2023 stuurt de consument een klacht naar de ondernemer klantenservice over de wijze waarop het tarief
berekend wordt. Hij vraagt de ondernemer om de betreffende voorwaarde aan te passen.
Op 15 maart 2023 antwoordt de ondernemer Klantenservice dat er geen restitutie mogelijk is van het betaalde
spitstarief, op grond van de Productvoorwaarden. Ook wordt aangegeven dat het niet mogelijk is om de
Productvoorwaarden aan te passen.