“40 procent korting abonnement”

De Geschillencommissie




Commissie: Openbaar Vervoer    Categorie: abonnement / treinkosten    Jaartal: 2023
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: Ongegrond   Referentiecode: 206330/209129

De uitspraak:

Waar gaat de uitspraak over?

Het geschil betreft de voorwaarden voor het gebruik van een 40 procent korting abonnement bij de ondernemer. De consument wenst aanpassing van de voorwaarden, omdat hij vindt dat hij recht heeft op korting na 9.00 uur, terwijl de ondernemer dit als overstappen beschouwt en de gehele reis tegen vol tarief betekent. De ondernemer heeft de aanpassing van de voorwaarden afgewezen, omdat deze voorwaarden van toepassing zijn op alle abonnementhouders en het niet mogelijk is om ze individueel aan te passen. Aangezien deze voorwaarden vooraf kenbaar waren gelden voor alle gebruikers van het abonnement. Daarom wordt het verzoek van de consument afgewezen.

Onderwerp van het geschil
Het geschil betreft de voorwaarden voor het 40% kortingsabonnement.
Standpunt van de consument
Voor het standpunt van de consument verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt
het standpunt op het volgende neer.
De ondernermer maakt het onmogelijk om met een 40% kortingsabonnement twee reizen te maken. Een voor vol
tarief (tot 9.00 uur) en één met korting ná 9.00 uur. De ondernemer ziet dit volgens hun voorwaarden als overstappen en
dan geldt volgens de ondernemer de hele reis vol tarief. Dit terwijl ik de reis splits in een gedeelte vol tarief en een
gedeelte korting tarief. Ik vind dit onrechtmatig omdat ik recht heb op korting ná 9.00 uur en ik volgens
afspraak voor 9.00 uur het volle tarief betaal. Ik wens aanpassing van de voorwaarden. De ondernemer heeft dit
afgewezen. Er is echter geen andere, redelijke reismogelijkheid voor mij dan gebruik te maken van de ondernemer.
Ik zie dit als een monopolie en een machtspositie.
Het voorstel om de klacht op te lossen is het aanpassen van de voorwaarden.
Standpunt van de ondernemer
Voor het standpunt van de ondernemer verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern
komt het standpunt op het volgende neer.
De consument heeft sinds 20 maart 2022 een Dal Voordeel abonnement op saldo.
Het eerste incheckmoment bepaalt voor de gehele reis, onder bepaalde voorwaarden, of er wel of geen
korting wordt verleend. De consument tijdens de spits incheckt, en daarna in de daluren uitcheckt,

maar binnen 35 minuten weer incheckt voor een reis met de ondernemer, dan blijft het spitstarief van kracht, ook voor
het tweede incheckmoment omdat deze kwalificeert als een overstap.
Op 13 maart 2023 stuurt de consument een klacht naar de ondernemer klantenservice over de wijze waarop het tarief
berekend wordt. Hij vraagt de ondernemer om de betreffende voorwaarde aan te passen.
Op 15 maart 2023 antwoordt de ondernemer Klantenservice dat er geen restitutie mogelijk is van het betaalde
spitstarief, op grond van de Productvoorwaarden. Ook wordt aangegeven dat het niet mogelijk is om de
Productvoorwaarden aan te passen.

Op het Dal Voordeel abonnement op saldo zijn de Productvoorwaarden Consumenten Abonnementen op
Saldo van toepassing. Zonder het vakje aan te vinken waarmee akkoord wordt gegeven aan de
Productvoorwaarden, kan het bestelproces van het abonnement niet afgerond worden. De
bovengenoemde tariefberekening staat uitdrukkelijk in de Productvoorwaarden Consumenten
Abonnementen op Saldo (Productvoorwaarden) waar de consument akkoord mee is gegaan bij het
afsluiten van zijn abonnement. de consument is derhalve akkoord gegaan met deze voorwaarde. Dit
wordt door de consument overigens ook erkend.
In artikel 9.2 is geregeld dat een reis als één rit kwalificeert als tijdens deze reis wordt uitgecheckt bij de ondernemer en
binnen 35 minuten erna opnieuw in wordt gecheckt bij de ondernemer. Dat houdt in dat de gehele reis dan berekend
wordt op basis van het tarief waarmee als eerste in werd gecheckt.
“Het eerste incheckmoment van de betreffende Rit bepaalt of u recht heeft op korting. Als u overstapt van
De ondernemer op een andere vervoerder of van een andere vervoerder op de ondernemer dan wordt dit als een nieuwe Rit
beschouwd.”
De consument is dit ongunstig, omdat zijn gehele reis nu voor vol tarief wordt gerekend. Andersom is
het voor reizigers die tijdens de daluren inchecken en die tijdens de spitsuren overstappen en uit- en in
moeten checken juist wel gunstig. Zij betalen voor de gehele reis het gereduceerde tarief omdat zij wel voor
de gehele reis kwalificeren als een reiziger die tijdens de daluren reist. Dat deze bij het Dal Voordeel
abonnement op saldo horende voorwaarde voor de consument ongunstig uitpakt, maakt nog niet dat deze
onrechtmatig is.
De consument ziet het overstappen van de ene de ondernemer-trein op een andere trein van de ondernemer ten onrechte als
twee reizen. Ongeacht het aantal keren dat een reiziger overstapt van de ene de ondernemer-trein op de andere de ondernemer trein, wordt de korting voor de gehele reis berekend aan de hand van het eerste incheckmoment.
de ondernemer zal de Productvoorwaarden niet aanpassen, omdat deze voorwaarden van toepassing zijn op alle
abonnementhouders. Het is uiteraard niet mogelijk om Productvoorwaarden aan te passen op de wensen
van individuele reizigers.
Beoordeling van het geschil 
De commissie heeft het volgende overwogen.
De commissie stelt vast dat de consument bij het aanschaffen van zijn abonnement akkoord gegaan is met
de toepasselijke Productvoorwaarden. De ondernemer concludeert dat het artikel dat de consument
gewijzigd wil hebben toen (en lang daarvoor ook al) opgenomen was in de Productvoorwaarden.
De commissie oordeelt dat de ondernemer terecht stelt dat hij er niet toe gehouden is om deze
voorwaarden aan te passen. De reden die de consument daartoe opgeeft is een individueel belang maar
de Productvoorwaarden gelden voor alle gebruikers. Sommigen zullen er voordeel van hebben en
sommigen nadeel. Dat kan geen reden zijn om van de overeengekomen en vooraf kenbare condities af te
wijken. Het is ook niet aan de commissie om de inhoud van de overeenkomst tussen partijen te wijzigen.
Daarom wordt als volgt beslist.
Beslissing
Wijst het verlangde af.
Aldus beslist door de Geschillencommissie Openbaar Vervoer op 13 oktober 2023.