Commissie: TV en Bellen
Categorie: Bedenktermijn / Overeenkomst opzeggen / Product en dienst
Jaartal: 2024
Soort uitspraak: bindend advies
Uitkomst: gegrond
Referentiecode:
565468/601998
De uitspraak:
Waar gaat de uitspraak over?
De uitspraak gaat over een overeenkomst tussen ondernemer en consument betreffende de aankoop van internet en digitale tv. De consument sluit een contract af om voor 10 juli internet en tv af te nemen. De daadwerkelijke levering vindt pas 23 juli plaats. Op 2 augustus wordt de overeenkomst afgezegd en maakt de consument gebruik van de 14 dagen bedenktijd. Volgens de consument begint deze pas te lopen als de producten zijn ontvangen. De ondernemer is van mening dat de 14 dagen ingaan vanaf het moment dat het contract is afgesloten. Dat was 2 juli en de 14 dagen zijn volgens de ondernemer allang om. De commissie beslist als volgt. Het gaat hier om een overeenkomst met betrekking tot een combinatie van een dienst en product. De bedenktermijn in deze gevallen gaat pas lopen bij ontvangst van het product. De consument heeft tijdig gebruik gemaakt van de bedenktermijn. De klacht is gegrond.
De uitspraak
Behandeling van het geschil
Partijen zijn overeengekomen dit geschil bij bindend advies door de Geschillencommissie NLconnect Internet TV en Bellen (verder te noemen: de commissie) te laten beslechten. De commissie heeft kennisgenomen van de overgelegde stukken. De behandeling heeft plaatsgevonden op 22 oktober 2024 te Den Haag. Partijen zijn tijdig en behoorlijk opgeroepen ter zitting te verschijnen. Partijen hebben ter zitting hun standpunt toegelicht.
Onderwerp van het geschil
De consument heeft de klacht voorgelegd aan de ondernemer. Het geschil betreft het herroepingsrecht.
De consument heeft een bedrag van € 495,– niet betaald en bij de commissie gedeponeerd.
Standpunt van de consument
Voor het standpunt van de consument verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt het standpunt op het volgende neer. Op 1 juli via internet bij de ondernemer een contract afgesloten om voor 10 juli internet en digitale tv af te nemen. Op 2 juli een bevestiging gekregen dat er op 29 juli geleverd gaat worden. De noodzakelijke producten hiervoor zouden laatste juli geleverd worden. Later bericht gehad dat de levering van de dienst op 1 augustus gaat plaatsvinden. Producten op 23 juli ontvangen. Op 2 augustus per mail de overeenkomst afgezegd (ontevreden met de kwaliteit en gebruiksgemak) en mij herroepen op de 14 dagen bedenktijd. De ondernemer stelt zich op het standpunt dat de 14 dagen ingaan op 2 juli en niet op start levering van de producten e/o dienst.
Standpunt van de ondernemer
Voor het standpunt van de ondernemer verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt het standpunt op het volgende neer. De datum op het contract is 2 juli 2024. Per die datum heeft de consument 14 dagen bedenktijd.
Beoordeling van het geschil
De commissie heeft het volgende overwogen. Ter zitting is discussie geweest over de vraag of de bedenktermijn voor het TV abonnement wellicht later zou zijn aangevangen. De ondernemer heeft erop gewezen dat de consument het TV abonnement los van het internetabonnement had kunnen opzeggen. Deze stelling gaat eraan voorbij dat het TV abonnement in verband met Canal + slechts in combinatie met een internetabonnement wordt aangeboden en ook zo is bevestigd aan de consument. De commissie laat dan ook in het midden of aan de consument alleen een TV kastje of ook een modem is gestuurd. Naar het oordeel van de commissie betreft de overeenkomst een combinatie van een dienst en een product. De bedenktermijn gaat in dergelijke gevallen pas lopen bij ontvangst van het product. De consument heeft tijdig gebruik gemaakt van de bedenktermijn. Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht gegrond is. Derhalve wordt als volgt beslist.
Beslissing
De consument is niets aan de ondernemer verschuldigd. Bovendien dient de ondernemer overeenkomstig het reglement van de commissie een bedrag van € 52,50 aan de consument te vergoeden ter zake van het klachtengeld. Met inachtneming van het bovenstaande wordt het depotbedrag als volgt verrekend. Het in depot gestorte bedrag van € 495,– wordt aan de consument gerestitueerd. Overeenkomstig het reglement van de commissie is de ondernemer aan de commissie behandelingskosten verschuldigd. Aldus beslist door de Geschillencommissie NLconnect Internet TV en Bellen, bestaande uit mr. D.J. Buijs, voorzitter, J.J. Burgs en J.M.A. van Haren , leden, op 22 oktober 2024.