Samen komen we verder

De Geschillencommissie heeft samen met de brancheorganisaties NVZ, NFU, de Patiëntenfederatie Nederland en het LSR (Landelijk Steunpunt (mede) Zeggenschap) de Geschillencommissie Ziekenhuizen opgericht. Alle ziekenhuizen in Nederland zijn aangesloten bij deze commissie.

Met veel enthousiasme hebben wij - De Geschillencommissie - samen met onze stakeholders in de ziekenhuissector hét kenniscongres rondom klachten en geschillen georganiseerd. Dit alles met maar één doel: het verbeteren en het stroomlijnen van kwaliteit in de zorg.


Verschillende perspectieven

De middag stond in het teken van het uitwisselen van kennis en
ervaring. Het publiek besloeg een brede doelgroep van(juridische) professionals die vanuit verschillende perspectieven te maken hebben met de behandeling van klachten, geschillen en schadeclaims in de ziekenhuiszorg.


Daarnaast verwelkomden we onze stakeholders in de ziekenhuissector: de brancheorganisaties NFU en NVZ, Patiëntenfederatie
Nederland, het LSR, VKIG, Centramed en Medirisk.


Tijdens het congres spraken we uitgebried over de dynamiek rondom klachten en geschillen in ziekenhuizen en de rol van de Geschillencommissie Ziekenhuizen binnen dit zorglandschap. Er is diepgaand gesproken over de lerende waarde van klachten en geschillen: hoe kunnen we hiervan leren en ons zo aanpassen dat klachten en geschillen in de toekomst mogelijk worden voorkomen? In twee inspirerende plenaire sessies deelden onze experts hun waardevolle kennis en ervaringen, en gingen zij met elkaar en het publiek in een constructieve dialoog.

Ontmoeten in Media Plaza 

Het congres vond plaats in Media Plaza in de Jaarbeurs in Utrecht. Deze locatie  is ontworpen om ontmoeten en kennisdelen optimaal te ondersteunen.  


Het frisse en moderne design van het Auditorium, waar we het plenaire deel van ons programma plaatsvond, zorgde voor een warme sfeer en interactie. Bij de futuristische bar in de Barzone ontstonden nieuwe ontmoetingen en gesprekken.

Programma in vogelvlucht

In de plenaire sessie "Van kritiek naar kwaliteit: de klachtenprocedure als medicijn" gaven NVZ, NFU en VKIG een overzicht van de klachtenprocedure, met speciale aandacht voor de klachtenfunctionaris. Vervolgens gingen we in gesprek met arts Marco Mundt,  ombudsvrouw Elise Steenbergen-Amoraal en Marilène van Hussen van de Patiëntenfederatie over hun eigen praktijkervaringen en inzichten. 


In de plenaire sessie "De Geschillencommissie: een kijkje achter gesloten deuren"
gaf De Geschillencommissie inzicht in de geschillenprocedure en deelde senior raadsheer Nienke de Waele haar ervaringen met de Voorportaal-pilot. Daarna volgde een gesprek met de voorzitters Sanne Speekenbrink, Liesbeth Venekatte, en Marie-Laure Jinkes de Jong  van Centramed over de procedure, van klacht tot uitspraak, en mogelijke verbeterpunten.

Programma


11:45 - 12:30:      Ontvangst met lunch

12:30 - 12:45:     Ontvangst en welkom door Jacqueline Berkelaar

12:45 - 14:00:     Plenaire sessie "Van kritiek naar kwaliteit: de klachtenprocedure als medicijn"

14:00 - 14:30:     Korte pauze

14:30 - 16:00:     Plenaire sessie "De Geschillencommissie: een kijkje achter gesloten deuren"

16:00 - 17:00:     Gezamenlijke borrel en afsluiting

Nog even nagenieten of zien wat u gemist heeft? Klik hieronder voor een impressie van deze mooie middag.