FAQ

De meestgestelde vragen over uw aansluiting

Waarom aansluiten met het hele kantoor?

Een aansluiting is mogelijk op kantoorniveau, waarbij alle advocaten collectief zijn aangesloten, of als individueel advocaat. Het pakt dus veelal voordeliger uit als voor een kantooraansluiting wordt gekozen.
Aansluiting bij De Geschillencommissie is voor elke advocaat waardevol... en door op kantoorniveau te registreren, zijn alle kosten gezamenlijk gedeeld.

Hoe kan ik me aansluiten bij De Geschillencommissie?

U kunt uzelf of uw advocatenkantoor aanmelden via dit formulier waarna u een bevestiging ontvangt.
Uiteindelijk ontvangt u de factuur voor uw aansluiting. Zodra u deze heeft voldaan, bent u definitief geregistreerd. 

 

Wat kost aansluiting bij De Geschillencommissie?

U registreert zich bij De Geschillencommissie Advocatuur voor Consumenten, voor een bedrag van € 100,- per aansluiting per jaar, exclusief BTW.
De aansluitkosten bij de Geschillencommissie Advocatuur Zakelijk bedragen € 200,- per aansluiting per jaar, exclusief BTW.

 

Wat is de meerwaarde van mijn aansluiting?

De Geschillencommissie is er voor advocaten én cliënten. U hoeft niet naar de rechter, maar u biedt een eenvoudig, onpartijdig en deskundig alternatief bij eventuele klachten. De advocaat die, als een cliënt onverhoopt niet tevreden is, dan ook de klachtafhandeling goed geregeld heeft, laat zien achter de kwaliteit van zijn dienstverlening te staan... en dat geeft vertrouwen!

Wat gebeurt er met mijn aansluiting via de NOvA?

Alle huidige aansluitingen bij De Geschillencommissie via de NOvA zijn per 31 december 2021 te komen vervallen. Daarom kunt u uzelf of uw kantoor nu  rechtstreeks bij ons aansluiten.
Mocht u op dit moment bij een ingediende zaak betrokken zijn , verandert er vooralsnog niets in de afhandeling van het geschil.

Waar is de registratiebijdrage op gebaseerd?

Allereerst dient een Geschillencommissie kostendekkend te zijn. Dus is er een inschatting gemaakt van het aantal mogelijke aansluitingen en een (relatief laag) tarief om kostenneutraal uit te komen. Daarmee hopen we op een grote animo om aan te sluiten. Tegelijkertijd is gekeken naar andere registratiebijdragen die De Geschillencommissie hanteert, zoals in de Zorg of bij de Geschillencommissie Ondernemerszaken. De tarieven die hier gehanteerd worden, liggen in lijn met deze commissies.

Waar vind ik het reglement van de commissies?

Elke commissie heeft een reglement. Dit reglement vindt u altijd op de webpagina van de desbetreffende commissie, zoals Advocatuur en Advocatuur Zakelijk

 

Wat is een registratieverklaring?

In de registratieverklaring staan de voorwaarden opgenomen voor uw aansluiting bij De Geschillencommissie. Zodra we u vragen uw registratie af te ronden, krijgt u deze registratieverklaring toegestuurd. Zodra u de factuur voor uw aansluiting heeft voldaan, bent u definitief geregistreerd. 

Worden er tijdens de procedure ook behandelkosten gevraagd?

Vooralsnog worden geen behandelkosten in rekening gebracht.
De aanmeldingskosten zijn de enige kosten die de advocaat of het kantoor moet voldoen. Wanneer een kantoor zich aanmeldt, zijn de kosten hetzelfde als wanneer een advocaat zich aanmeldt.

Vragen? Wij helpen u graag en persoonlijk. 

Bel ons op nummer 070-3105371
Maandag t/m vrijdag 10:00 - 15:00 uur
of stuur een E-mail (24/7)