Makelaardij Consumentenmarkt

Deze commissie behandelt klachten van consumenten tegen hun eigen makelaar.

Icoon commissie MakelaardijWelke klachten behandelt de commissie Makelaardij?

De belangrijkste klachten die de commissie kan behandelen zijn klachten over:

  • Courtage
  • Schadevergoeding
  • Kwaliteit van de dienstverlening
  • Intrekkingskosten

Welke klachten behandelt de Geschillencommissie niet?
De commissie behandelt geen klachten over de aansprakelijkheid voor schade waarbij het geschilbedrag hoger is dan € 10.000,-.
Bij andere onderwerpen mag het bedrag wel hoger zijn dan € 10.000,-.

Procedure
De eerste stap is om het bedrijf te vertellen dat u ontevreden bent. Heeft u na geklaagd te hebben bij de ondernemer samen nog geen oplossing gevonden? Dan kunt u terecht bij de Geschillencommissie. Bekijk de procedure van De Geschillencommissie.

Voorwaarde
Voorwaarde om een klacht in de kunnen dienen is dat de ondernemer is aangesloten bij De Geschillencommissie. Check of uw ondernemer is aangesloten in de adressengids.

Makelaardij taartdiagramAantal behandelde klachten met overzicht van de uitslagen
In 2016 zijn er 135 klachten door de Commissie Makelaardij in behandeling genomen:

  • 24 klachten waren gegrond
  • 12 klachten waren ten dele gegrond
  • 70 klachten waren ongegrond
  • 23 keer werd er al voor de zitting met de ondernemer geschikt
  • 3 klachten waren niet ontvankelijk, bij 3 klachten was de commissie niet bevoegd.

Bron: Jaarverslag 2016

Meer informatie

Uw klacht indienen
Digitaal: klik op Klacht indienen. Een digitale klacht kunnen wij sneller behandelen.
Per post: download het Vragenformulier en stuur het naar de Geschillencommissie, Postbus 90600, 2509 LP Den Haag.

Terug naar boven