Wonen

Deze commissie behandelt klachten van consumenten tegen winkels die keukens, badkamers of spullen voor de inrichting van uw woning verkopen. Bijvoorbeeld woninginrichters, woonwinkels, stoffeerders, meubelzaken en meubelmakers, speciaalzaken voor tuinmeubelen.

Welke klachten behandelt de Geschillencommissie Wonen? 

De belangrijkste onderwerpen die de commissie kan behandelen zijn:

  • Uw keuken, bijvoorbeeld de aanleg ervan, het aanrecht, de apparatuur, kasten, laden, plinten en tegels
  • Uw badkamer, bijvoorbeeld de aanleg ervan, het bad, de douche, de kranen, de wastafel of de tegels
  • Uw vloer, bijvoorbeeld een parketvloer, een houten vloer, kurk- of laminaatvloer, vloerbedekking, pvc vloer of een ondervloer
  • Uw slaapkamer, bijvoorbeeld het bed, een kast of het matras
  • Raamdecoratie,  zoals gordijnen, vouwgordijnen, rolgordijnen, overgordijnen, paneelgordijnen, vitrage, luxaflex, shutters en lamellen
  • Meubelen, bijvoorbeeld over de stof, de vulling of het leer, maar ook tuinmeubelen.

 Kosten
Het klachtengeld varieert tussen de € 102,50 en € 152,50.
Voor dit bedrag wordt zo nodig ook een deskundigenrapport opgemaakt. Geeft De Geschillencommissie u gelijk, dan krijgt u het betaalde bedrag terug van de ondernemer. Als u beiden gedeeltelijk gelijk krijgt, bepaalt de commissie hoe dit bedrag verdeeld wordt. Lees meer over het klachtengeld.


De procedure
De eerste stap is om het bedrijf te vertellen dat u ontevreden bent. Heeft u na geklaagd te hebben bij de ondernemer samen nog geen oplossing gevonden? Dan kunt u terecht bij de Geschillencommissie. Bekijk de procedure van De Geschillencommissie.

Voorwaarde
Voorwaarde om een klacht in te kunnen dienen is dat de ondernemer is aangesloten bij De Geschillencommissie. Alle ondernemers die zijn aangesloten bij de Stichting Garantieregelingen Centrale Branchevereniging Wonen (SG CBW) zijn automatisch aangesloten bij de Geschillencommissie Wonen. Check of uw ondernemer is aangesloten in de adressengids.

Aantal behandelde klachten met overzicht van de uitslagen
Wonen taartdiagramIn 2016 zijn er 765 klachten door de Commissie Wonen in behandeling genomen:

  • 141 klachten waren gegrond
  • 33 klachten waren ten dele gegrond
  • 192 klachten waren ongegrond
  • 390 keer werd er al voor de zitting met de ondernemer geschikt en 6 keer was er een schikking op de zitting
  • 1 klachten was niet ontvankelijk, bij 1 klacht was de commissie niet bevoegd.

Bron: Jaarverslag 2016

Meer informatie

Uw klacht indienen
Digitaal: klik op Klacht indienen. Een digitale klacht kunnen wij sneller behandelen.
Per post: download het vragenformulier en stuur het naar de Geschillencommissie, Postbus 90600, 2509 LP Den Haag.

“Ga via de knop Klacht indienen naar het digitale loket”
Terug naar boven