Reizen

Deze commissie behandelt klachten van consumenten tegen een reisorganisator of boekingskantoor. Deze bedrijven zijn verantwoordelijk voor het boeken en/of uitvoeren van de reis.

Welke klachten behandelt de commissie Reizen?

De belangrijkste onderwerpen die de commissie kan behandelen zijn:

  • De accommodatie
  • Begeleiding tijdens uw reis 
  • Het reisprogramma
  • Het vervoer

Als regel wordt uw klacht bij de commissie ingenomen tegen de reisorganisator. Deze is namelijk niet alleen verantwoordelijk voor een goede uitvoering van de reis, maar ook voor fouten van het boekingskantoor (reisbureau).
Zodra door tussenkomst van het boekingskantoor een van onderstaande reizen bij de reisorganisator geboekt is, moeten klachten over deze reizen tegen de reisorganisator ingediend worden, ook als ze alleen het boekingskantoor betreffen:

  • Pakketreis (combinatie van vervoer en verblijf).
  • Pendeldienst per bus (reisorganisator regelt alleen het busvervoer).
  • Eigen vervoerreis (reisorganisator regelt alleen de accommodatie).

Klachten over verstrekken van informatie over reisdocumenten, inentingen en verzekeringen en bemiddeling bij een reservering van een los vliegticket door het boekingskantoor kunnen ook aan de Commissie worden voorgelegd. U moet uw klacht dan richten tegen het boekingskantoor.

De procedure
De eerste stap is om het bedrijf te vertellen dat u ontevreden bent. Heeft u na geklaagd te hebben bij de ondernemer samen nog geen oplossing gevonden? Dan kunt u terecht bij de Geschillencommissie. Bekijk de procedure van De Geschillencommissie.

Voorwaarde
Voorwaarde om een klacht in te kunnen dienen is dat de ondernemer is aangesloten bij De Geschillencommissie. Alle ondernemers die zijn aangesloten bij de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR), zijn automatisch aangesloten bij de Geschillencommissie Reizen. Check of uw ondernemer is aangesloten in de adressengids.

Aantal behandelde klachten met overzicht van de uitslagen

Reizen taartdiagram

In 2016 zijn er 260 klachten door de Commissie Reizen in behandeling genomen:

  • 53 klachten waren gegrond
  • 12 klachten waren ten dele gegrond
  • 96 klachten waren ongegrond
  • 94 keer werd er al voor de zitting met de ondernemer geschikt en 1 keer was er een schikking op de zitting
  • 3 klachten waren niet ontvankelijk, bij 1 klacht was de commissie niet bevoegd.

Bron: Jaarverslag 2016

 

Meer informatie

Uw klacht indienen
Digitaal: klik op Klacht indienen. Een digitale klacht kunnen wij sneller behandelen.
Per post: download het vragenformulier en stuur het naar de Geschillencommissie, Postbus 90600, 2509 LP Den Haag.

“Ga via de knop Klacht indienen naar het digitale loket”
Terug naar boven