Deze commissie behandelt klachten van consumenten tegen een reisorganisator of boekingskantoor. Deze bedrijven zijn verantwoordelijk voor het boeken en/of uitvoeren van de reis.
De belangrijkste onderwerpen die de commissie kan behandelen zijn:
Als regel wordt uw klacht bij de commissie ingenomen tegen de reisorganisator. Deze is namelijk niet alleen verantwoordelijk voor een goede uitvoering van de reis, maar ook voor fouten van het boekingskantoor (reisbureau).
Zodra door tussenkomst van het boekingskantoor een van onderstaande reizen bij de reisorganisator geboekt is, moeten klachten over deze reizen tegen de reisorganisator ingediend worden, ook als ze alleen het boekingskantoor betreffen:
Klachten over verstrekken van informatie over reisdocumenten, inentingen en verzekeringen en bemiddeling bij een reservering van een los vliegticket door het boekingskantoor kunnen ook aan de Commissie worden voorgelegd. U moet uw klacht dan richten tegen het boekingskantoor.
Alle cijfers, feiten en toelichting over het jaar 2018 van deze commissie vindt in het jaarverslag 2018 van de commissie Reizen.
De kosten van de behandeling van een klacht bij de Geschillencommissie Reizen bedragen:
€ 77,50 voor factuurbedragen tot € 500,-
€ 102,50 voor factuurbedragen van € 500,- tot € 1.500,-;
€ 127,50 voor factuurbedragen vanaf € 1.500,-.
U krijgt dit terug wanneer de commissie u in het gelijk stelt. Lees meer over het klachtengeld.
Bekijk alle informatie over hoe u een klacht bij ons kunt indienen en onze procedure op de pagina Procesinformatie.
Voorwaarde om een klacht in te kunnen dienen is dat de ondernemer is aangesloten bij De Geschillencommissie. Alle ondernemers die zijn aangesloten bij de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR), zijn automatisch aangesloten bij de Geschillencommissie Reizen.