Reizen
Deze commissie behandelt klachten van consumenten tegen een reisorganisator of boekingskantoor. Deze bedrijven zijn verantwoordelijk voor het boeken en/of uitvoeren van de reis.
Welke klachten behandelt de commissie Reizen?
De belangrijkste onderwerpen die de commissie kan behandelen zijn:
- De accommodatie
- Begeleiding tijdens uw reis
- Het reisprogramma
- Het vervoer
Als regel wordt uw klacht bij de commissie ingenomen tegen de reisorganisator. Deze is namelijk niet alleen verantwoordelijk voor een goede uitvoering van de reis, maar ook voor fouten van het boekingskantoor (reisbureau).
Zodra door tussenkomst van het boekingskantoor een van onderstaande reizen bij de reisorganisator geboekt is, moeten klachten over deze reizen tegen de reisorganisator ingediend worden, ook als ze alleen het boekingskantoor betreffen:
- Pakketreis (combinatie van vervoer en verblijf).
- Pendeldienst per bus (reisorganisator regelt alleen het busvervoer).
- Eigen vervoerreis (reisorganisator regelt alleen de accommodatie).
Klachten over verstrekken van informatie over reisdocumenten, inentingen en verzekeringen en bemiddeling bij een reservering van een los vliegticket door het boekingskantoor kunnen ook aan de Commissie worden voorgelegd. U moet uw klacht dan richten tegen het boekingskantoor.
Let op! Gaat uw klacht over een losse vlucht?
Als uw vlucht geannuleerd is en u krijgt de kosten voor die vlucht niet terug, dan kunt u helaas geen klacht indienen bij de Geschillencommissie Reizen. In de algemene (vervoers)voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij staat waar u wél terecht kunt met uw klacht.
Aantal behandelde klachten en eindproducten
Alle cijfers, feiten en toelichting over het voorgaande jaar van deze commissie vindt u in ons jaarverslag van de commissie Reizen (via deze link ga je door naar de pagina met daarop het jaarverslag van de commissie reizen). Natuurlijk bent u ook geïnteresseerd in de pakkende verhalen die we graag met u delen op www.samenwerkenaankwaliteit.nl (via deze link ga je door naar de pagina van samen werken aan kwaliteit). Gewoon zoals het is, uit de praktijk, vanuit ieders vak of betrokkenheid. Verhalen die de verbondenheid met onze organisatie heel mooi illustreren. Trotse verhalen, verhalen met een ziel, verhalen met verbeelding.
Kosten
De kosten van de behandeling van een klacht bij de Geschillencommissie Reizen bedragen:
€ 77,50 voor factuurbedragen tot € 500,-
€ 102,50 voor factuurbedragen van € 500,- tot € 1.500,-;
€ 127,50 voor factuurbedragen vanaf € 1.500,-.
U krijgt dit terug wanneer de commissie u in het gelijk stelt. Lees meer over het klachtengeld (via deze link ga je door naar de pagina met meer informatie over het klachtengeld).
Procedure
Bekijk alle informatie over hoe u een klacht bij ons kunt indienen en onze procedure op de pagina Procesinformatie (via deze link gaat je door naar een pagina met meer informatie over de processen).
Voorwaarde
Voorwaarde om een klacht in te kunnen dienen is dat de ondernemer lid is van de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) (via deze link ga je naar de pagina van algemene Nederlandse vereniging van reisondernemingen). Deze branche-organisatie is aangesloten bij de Geschillencommissie Reizen.
Meer informatie
- De brochure ‘Hoe werkt de Geschillencommissie Reizen?’ (via deze link ga je door naar de pagina met meer informatie over hoe de geschillencommissie reizen te werk gaat).
- Het reglement (via deze link ga je door naar de pagina van het reglement) van de Geschillencommissie Reizen