Reizen

Deze commissie behandelt klachten van consumenten tegen een reisorganisator of boekingskantoor. Deze bedrijven zijn verantwoordelijk voor het boeken en/of uitvoeren van de reis.

Welke klachten behandelt de commissie Reizen?

De belangrijkste onderwerpen die de commissie kan behandelen zijn:

  • De accommodatie
  • Begeleiding tijdens uw reis 
  • Het reisprogramma
  • Het vervoer

Als regel wordt uw klacht bij de commissie ingenomen tegen de reisorganisator. Deze is namelijk niet alleen verantwoordelijk voor een goede uitvoering van de reis, maar ook voor fouten van het boekingskantoor (reisbureau). 
Zodra door tussenkomst van het boekingskantoor een van onderstaande reizen bij de reisorganisator geboekt is, moeten klachten over deze reizen tegen de reisorganisator ingediend worden, ook als ze alleen het boekingskantoor betreffen:

  • Pakketreis (combinatie van vervoer en verblijf).
  • Pendeldienst per bus (reisorganisator regelt alleen het busvervoer).
  • Eigen vervoerreis (reisorganisator regelt alleen de accommodatie).

Klachten over verstrekken van informatie over reisdocumenten, inentingen en verzekeringen en bemiddeling bij een reservering van een los vliegticket door het boekingskantoor kunnen ook aan de Commissie worden voorgelegd. U moet uw klacht dan richten tegen het boekingskantoor.

Aantal behandelde klachten en eindproducten

Alle cijfers, feiten en toelichting over het jaar 2018 van deze commissie vindt in het jaarverslag 2018 van de commissie Reizen.

Kosten

De kosten van de behandeling van een klacht bij de Geschillencommissie Reizen bedragen: 
€ 77,50 voor factuurbedragen tot € 500,-
€ 102,50 voor factuurbedragen van € 500,- tot € 1.500,-;
€ 127,50 voor factuurbedragen vanaf € 1.500,-.
U krijgt dit terug wanneer de commissie u in het gelijk stelt. Lees meer over het klachtengeld.

Procedure

Bekijk alle informatie over hoe u een klacht bij ons kunt indienen en onze procedure op de pagina Procesinformatie.

Voorwaarde

Voorwaarde om een klacht in te kunnen dienen is dat de ondernemer is aangesloten bij De Geschillencommissie. Alle ondernemers die zijn aangesloten bij de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR), zijn automatisch aangesloten bij de Geschillencommissie Reizen. 

Meer informatie


Reisorganisator moet cliënt informeren over bouwactiviteiten rond het hotel
Waar gaat de uitspraak over Toen de cliënt op de bestemming aankwam, bleek dat er bouwactiviteiten rond het hotel waren.[...]
Boekingskantoor is tekort geschoten in advies en informatieplicht.
Onderwerp van het geschil Het geschil vloeit voort uit op 23 december 2017 via bemiddeling door het boekingskantoor geboekte samengestelde[...]