Ondernemers kunnen op dit moment niet altijd de aangekochte producten of diensten leveren. Consumenten zouden daarbij recht kunnen hebben op hun geld terug. Om op grote schaal faillissementen te voorkomen stellen diverse branches compensatieregelingen voor waaronder bijvoorbeeld het beschikbaar stellen van een compensatie-voucher. De ondernemers bieden de consument dan een soort tegoedbon aan.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) onderkent dat vanwege de huidige uitzonderlijke situatie het voor consumenten redelijk en verstandig kan zijn om in te gaan op de voorgestelde compensatieregeling in plaats van terugbetaling te eisen. Daarbij zijn er wel een aantal uitganspunten die recht doen aan het recht van consumenten op terugbetaling, maar ook rekening houdt met de huidige situatie van ondernemers ten gevolge van de coronacrisis.
Speelt deze situatie bij u? Probeer er als consument en ondernemer samen uit te komen.
Probeer een oplossing te vinden waar u zich allebei goed bij voelt. En bekijk via onderstaande linken de extra informatie.
- Informatie over de rechten van consumenten rond de compensatieregeling(en)
- Bekijk de uitgangspunten voor de compensatieregeling(en)
Meer informatie over corona