Commissie: CommissieKeurmerk Private Lease Bedrijven
Categorie: (non)conformiteit
Jaartal: 2024
Soort uitspraak: Bindend Advies
Uitkomst: gegrond
Referentiecode:
421851/673476
De uitspraak:
Waar gaat de uitspraak over?
De consument moest zijn leasecontract voor een Hyundai i10 voortijdig beëindigen vanwege acute gezondheidsproblemen (dementie), waardoor zijn rijbewijs werd ingetrokken. De auto was nauwelijks gebruikt. De ondernemer stuurde een factuur van €8.516 voor beëindiging en incassokosten, wat leidde tot grote emotionele stress bij de consument. Na indiening van de klacht bij de Geschillencommissie Private Lease, besloot de ondernemer alsnog de factuur te crediteren en af te zien van incassokosten. De commissie oordeelde dat de consument terecht had geklaagd en dat de ondernemer de BKR-registratie moet verwijderen. Het depotbedrag van €8.516 wordt aan de consument terugbetaald, en de ondernemer moet €127,50 klachtengeld vergoeden. De overige vorderingen van de consument zijn afgewezen.
De volledige uitspraak
BINDEND ADVIES
van de Geschillencommissie Private Lease
Onderwerp van het geschil
Het geschil vloeit voort uit een op 13 februari 2023 tussen partijen tot stand gekomen leaseovereenkomst. De ondernemer heeft zich daarbij verplicht om aan de consument een auto ter beschikking te stellen, merk Hyundai, type i10 1.0 MPI Comfort, voor de door consument te betalen prijs van € 325,– per maand bij een duur van de overeenkomst van 72 maanden, een jaarlijks te rijden aantal kilometers van 5.000 en overige voorwaarden als vermeld in de schriftelijke overeenkomst die is gedagtekend op 13 februari 2023. De consument heeft op 8 februari 2024 de klacht voorgelegd aan de ondernemer. De consument heeft een bedrag van € 8.516,- niet betaald en bij de commissie gedeponeerd.
Standpunt van de consument
De consument maakt bezwaar tegen de factuur voor een beëindigingsvergoeding en incassokosten. Namens de consument is aangevoerd dat de auto wegens acute gezondheidsredenen (dementie) moest worden ingeleverd, omdat het rijbewijs van de consument per direct werd ingevorderd. De auto zou per 26 januari 2024 worden ingeleverd. Volgens de ondernemer was er dan gedurende de leaseperiode 20 kilometer mee gereden. De ondernemer heeft een beëindigingsvergoeding berekend die volgens de consument onredelijk hoog is, gegeven de reden van beëindiging van het contract. Bovendien heeft ten onrechte een A1 notering plaatsgevonden bij het BKR.
Ter zitting is namens de consument verder nog – in hoofdzaak – het volgende aangevoerd.
De eerste reactie van de ondernemer bij het melden van het probleem was een factuur van € 8.500,-. Daar is mijn vader enorm van overstuur geraakt. Hij kon niet begrijpen waarom hij dat bedrag moest betalen voor een splinternieuwe auto waar hij nog geen meter mee gereden had. De kilometers op de teller betreffen de rit van de garage naar de woning van mijn vader. Omdat hij zo zenuwachtig was, heb ik toen gereden.
In een telefonisch contact over deze rekening stelde de medewerker van de ondernemer zich keihard op. Over de factuur viel niet te praten. Die moest betaald worden. Ook daar is mijn vader weer van overstuur geraakt.
Een BKR-registratie voor het betalen van een afkoopsom is niet terecht. Die afkoopsom is geen financiering. Dat moet ik dan aan mijn vader gaan uitleggen, een man die zijn leven nog nooit rood heeft gestaan. Ik ben hier omdat die BKR-registratie verwijderd moet worden. Ik heb overigens niet gecontroleerd of dat inmiddels al is gebeurd.
De consument verlangt de vernietiging van de inleververgoeding en incassokosten en verwijdering van de BKR-registratie.
Standpunt van de ondernemer
Het standpunt van de ondernemer luidt in hoofdzaak als volgt.
Herhaaldelijk is – tevergeefs – geprobeerd om met de zoon van de consument in contact te komen.
De ondernemer heeft de factuur voor de inleververgoeding gecrediteerd en ziet af van incassokosten. Omdat de ondernemer geen contact met de zoon van de consument heeft kunnen krijgen, is de ondernemer er niet mee bekend of de consument hier mee kan instemmen.
Beoordeling van het geschil
De commissie heeft het volgende overwogen.
Uit de reactie van de ondernemer volgt dat de gezonden factuur is gecrediteerd en de ondernemer dus afziet van een beëindigingsvergoeding. Dat onderdeel van de klacht is daarmee opgelost. De commissie gaat ervan uit dat met de creditering van de beëindigingsvergoeding ook de registratie in het BKR zal worden doorgehaald. Voor zover dat nog niet mocht zijn gebeurd, dient de ondernemer daar zorg voor te dragen.
De commissie is van oordeel dat de consument op goede gronden een klacht heeft ingediend. De klacht is op 10 juli 2024 ingekomen bij de commissie. Uit de door de ondernemer ingediende stukken blijkt dat deze pas na indiening van de klacht heeft besloten de consument tegemoet te komen. Nu het aanbod van de ondernemer pas na het indienen van de klacht is gedaan, is de commissie van oordeel dat de consument op goede grond heeft geklaagd. Dat betekent dat de ondernemer de consument het betaalde klachtengeld dient te vergoeden en conform het Reglement Geschillencommissie Private Lease een bijdrage in de behandelingskosten verschuldigd is.
Het voorgaande brengt de commissie dan tot de navolgende beslissing.
Beslissing
De ondernemer bewerkstelligt, voor zover dat nog niet mocht zijn gebeurd, dat de BKR-registratie betreffende de onderhavige leaseovereenkomst wordt doorgehaald.
Het door de consument meer of anders verlangde wordt afgewezen.
Met inachtneming van het bovenstaande wordt het depotbedrag als volgt verrekend.
Het in depot gestorte bedrag van €8516, — wordt aan de consument gerestitueerd.
Bovendien dient de ondernemer overeenkomstig het reglement van de commissie een bedrag van € 127,50 aan de consument te vergoeden ter zake van het klachtengeld.
Overeenkomstig het reglement van de commissie is de ondernemer aan de commissie een bijdrage in de behandelingskosten van het geschil verschuldigd.
Aldus beslist op 20 december 2024 door de Geschillencommissie Private Lease, bestaande uit
mr. R.J.M. Cremers, voorzitter, drs. C.J. Bal en mr. P.B. Vos, leden.