Klacht over energierekening bij leegstand niet ontvankelijk

De Geschillencommissie




Commissie: Energie    Categorie: Jaarafrekening    Jaartal: 2025
Soort uitspraak: Bindend Advies   Uitkomst: onbevoegd   Referentiecode: 1079640/1156960

De uitspraak:

Waar gaat de uitspraak over?

De klager diende een klacht in over een hoge energierekening van € 1.845,– voor een pand dat volgens haar leegstond. De ondernemer stelt dat het leegstandtarief is toegepast, maar dat de gasmeterstand ontbrak en daarom is berekend op basis van het standaard jaarverbruik. Tijdens de zitting bleek dat de klager niet als consument handelde, maar zakelijk, omdat zij meerdere panden bezit en exploiteert. De commissie mag alleen klachten van consumenten behandelen en verklaart zich daarom onbevoegd. De zaak wordt verwezen naar de geschillencommissie energie voor de zakelijke markt.

De volledige uitspraak

Samenvatting
Het geschil betreft de op de (gecorrigeerde) eindafrekening van 6 april 2025 in rekening gebrachte verbruik op het adres Hoofdstraat 89 te Emmen.

De klager heeft de klacht op 10 februari 2025 bij de ondernemer ingediend.

Beoordeling
Standpunt van de klager

Voor het standpunt van de klager verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt het standpunt op het volgende neer.

De ondernemer brengt een hoog verbruik in rekening voor een pand dat leegstond. In eerste instantie was de eindafrekening vele malen hoger, maar is deze na veel aandringen verlaagd tot een bedrag van
€ 1.845,–.

Ook dat bedrag is te hoog en is niet gebaseerd op het leegstandstarief, maar op het voormalige gebruik als restaurant. De man van de klager is eigenaar van de panden aan de [straatnaam] [huisnummer], [huisnummer] en [huisnummer] te [stad].

Standpunt van de ondernemer

Voor het standpunt van de ondernemer verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt het standpunt op het volgende neer.

De aansluiting is op 12 januari 2024 bij de ondernemer aangemeld. Daarbij werd aangeven dat sprake was van leegstand en om een leegstandtarief verzocht. Dat is ook in rekening gebracht. De ondernemer is vanaf 15 januari 2024 gaan leveren. De aanmeldstand voor elektriciteit kon van de slimme meter worden afgelezen; de stand van de gasmeter niet. Op meerdere verzoeken van de ondernemer om de gasmeterstand op te geven kwam geen reactie. De standen zijn om die reden berekend.

De klager stelt dat de vorige bewoner op 23 september 2024 is afgemeld en er tussen deze datum en de aanmelding van de klager een groot verbruik van energie niet is afgeleverd. De netbeheerder vermoedt dat de klager zich te laat heeft aangemeld. De klager is echter eigenaar van het pand en om die reden is het verbruik aan haar toegewezen. Op 5 juli 2024 kreeg de ondernemer bericht dat een andere partij zich op het adres had aangemeld. De klager wordt geforceerd afgemeld en heeft een eindafrekening en nadien een gecorrigeerde eindafrekening ontvangen, gebaseerd op berekende standen. Dit is gebeurd aan de hand van het van de netbeheerder op 15 januari 2024 ontvangen Standaard Jaar Verbruik van 30.845 kWh en later van 33.397 kWh.

De ondernemer mag ervan uitgaan dat de klager een afgeleid deel van het SJV heeft verbruikt en heeft dat in rekening gebracht.

Ter zitting heeft de ondernemer voor zover van belang nog het volgende naar voren gebracht.

De ondernemer verneemt van de voorzitter van de commissie dat kennelijk geen sprake is van een consument, maar dat sprake is van beroepsmatig handelen van de zijde van de klager en dat deze commissie aldus niet bevoegd is om het geschil inhoudelijk te beoordelen. Hij legt zich bij dat oordeel neer.

Beoordeling van het geschil

De commissie heeft het volgende overwogen.

In deze zaak wordt geklaagd over een gecorrigeerde eindafrekening van 6 april 2025.

Alvorens een klacht in behandeling te kunnen nemen dient de commissie ambtshalve dan wel op verzoek van partijen, zich ervan te vergewissen of zij bevoegd het geschil te behandelen c.q. de klager in de klacht kan worden ontvangen.

De commissie is van oordeel dat uit de aan haar overgelegde stukken genoegzaam blijkt dat de klager niet als consument optreedt, maar dat sprake is van een bedrijfsmatige activiteit waarbij panden, waaronder het pand aan de [straatnaam] [huisnummer], worden geëxploiteerd en niet door de klager zelf worden bewoond.

Nu de commissie niet heeft kunnen vaststellen dat de klager een consument is, is deze commissie die alleen klachten van consumenten kan behandelen, niet bevoegd en dient de zaak te worden verwezen naar de commissie energie voor de zakelijke markt, SGB.

Derhalve wordt als volgt beslist.

Beslissing
De commissie verklaart zich onbevoegd om het geschil te behandelen en verwijst de zaak ter verdere behandeling en afdoening naar de geschillencommissie energie voor de zakelijke markt, (SGB).

Aldus beslist door de Geschillencommissie Energie, bestaande uit de heer mr. F.C. Schirmeister, voorzitter, de heer mr. F.J. Pirard, de heer drs. E.J.M. Polman, leden, op 23 september 2025.

Print/PDF