
Tuchtcommissie NIVRE
De Tuchtcommissie NIVRE behandelt klachten over het handelen of nalaten van een NIVRE Expert of NIVRE bureau dat mogelijk in strijd is met de gedragsregels van het NIVRE.
NIVRE Experts treden het leven van mensen binnen op het moment van schade. Emotie en nare ervaringen moeten vertaald worden naar oplossingen. De NIVRE Expert dient zich hierin objectief op te stellen en met empathie en voortvarendheid de schade te behandelen.
Wanneer kunt u een klacht indienen?
De gedragsregels van het NIVRE zijn een leidraad voor de verwachtingen die mensen mogen hebben over het gedrag en de intentie van een NIVRE Expert.
Wanneer een NIVRE Expert of NIVRE bureau in strijd handelt met de gedragsregels, statuten of reglementen van het NIVRE of zijn gedrag niet past bij een goede beroepsuitoefening, kunt u hierover een klacht indienen.
U kunt zowel als particulier als bedrijf een klacht indienen.
Klachten over de inhoud van een expertiserapport of klachten tegen een verzekeraar kunnen niet worden ingediend, zowel bij het Klachtenloket als de Tuchtcommissie.
Klachtenloket
Om een klacht in te kunnen dienen bij de Tuchtcommissie, moet u eerst de klachtenprocedure van het Klachtenloket NIVRE hebben doorlopen. Eerder kunt u niet naar de Tuchtcommissie.
Kosten
De kosten voor de behandeling van een klacht zijn afhankelijk van wie de klacht indient. Bent u een particulier die de klacht indient? Dan bedraagt het klachtengeld € 50,--. Dient u de klacht in namens een bedrijf? Dan bedraagt het klachtengeld € 250,- excl. BTW.
U krijgt het volledige klachtengeld terug wanneer de commissie u in het gelijk stelt. Lees meer over het klachtengeld.
Procedure
Bekijk alle informatie over hoe u een klacht bij ons kunt indienen en onze procedure op de pagina Procesinformatie.
Meer informatie
- De brochure ‘Hoe werkt de Tuchtcommissie NIVRE?’
- Het reglement van de Tuchtcommissie NIVRE