De consument had geboekt voor ‘mooie, rustig gelegen plaatsen’ op een camping. Bij aankomst bleek dat de nieuwe eigenaar van de camping andere staanplaatsen aan de reisorganisator had toegewezen. Daardoor had de consument last van lawaai. De consument heeft daarom terecht de tweede week geannuleerd en krijgt de kosten daarvan terug.
Bij het boeken van een verblijf in een bungalowtent voor vier personen in Frankrijk geeft een consument aan dat de tent zo dicht mogelijk bij het strand en dus zo ver mogelijk op afstand van de animatie, het zwembad en de kinderboerderij moet staan. Dat bevestigt de reisorganisator, maar bij aankomst blijkt dat de tenten twee weken voor de opening van de camping naar de andere kant van het terrein zijn verplaatst, op een paar meter van de plek waar zij juist niet wilde staan. Dat betekende dat de consument om kwart over vijf ’s morgens door de haan van de kinderboerderij wakker werd gemaakt. Rond het middaguur kreeg zij te maken met animatie bij het zwembad en vanaf half negen tot half een met avondanimatie. Daardoor hadden haar kinderen van twee en drie jaar geen rustmomenten. Daar kwamen de overlast van de stank en de muggen van de kinderboerderij nog eens bij. Bovendien was de campingplaats erg klein. De tafel stond ongeveer één meter van de straat.
Er werd een alternatief geboden, maar dat vond de consument niet passend gezien de veel kortere periode en de bijbetaling van aanvankelijk € 400,– en later € 300,–. Daarom zag zij zich genoodzaakt drie dagen voor het eindigen van de eerste week te vertrekken en de tweede week te annuleren. De consument is niet tevreden met het aanbod van de reisorganisator van € 192,–. Dat is 10% van de reissom. Zij wil een vergoeding van € 1.905,–.
Volgens de reisorganisator zijn plaatsen op de camping altijd onder voorbehoud en kan de grootte verschillen. In het hoogseizoen draaien animatie en faciliteiten op volle toeren, zeker op een camping met 1280 plaatsen. Wie met kleine kinderen boekt moet zich daarvan rekenschap geven.
Voor de tweede week is als alternatief een stacaravan aangeboden in een plaats op een half uur autorijden en tegen bijbetaling van € 185,–. Omdat dit niet de volle week beschikbaar was is het te begrijpen dat de consument dit geen goed alternatief vond. Na de annulering van de tweede week kon de bungalowtent niet opnieuw worden verhuurd. Omdat de reisorganisator meent dat hij correct heeft gehandeld biedt hij daarvoor geen vergoeding aan. Wel heeft hij een vergoeding van € 192,– aangeboden. Dat is 10% van de reissom.
De commissie constateert dat de consument bij aankomst op de camping geconfronteerd werd met een andere situatie dan zij had verwacht omdat de nieuwe eigenaar van de camping een andere indeling had gemaakt. Ook had hij door de reisorganisator plaatsen op een ander gedeelte van de camping toegewezen, namelijk dicht(er) bij het zwembad, de animatie en de kinderboerderij. Dat heeft voor de nodige overlast heeft gezorgd. De reisorganisator heeft daarom voor de dagen dat hinder werd ondervonden een vergoeding € 192,– aangeboden.
Vast staat dat de consument is afgegaan op de mededeling op de website van de reisorganisator dat het ‘mooie, rustig gelegen plaatsen’ zijn. Dat stond er voordat de nieuwe indeling was doorgevoerd. De reisorganisator had dit nog niet aangepast omdat de nieuwe indeling veertien dagen voor de komst van de consument was geëffectueerd. Omdat het dus geen ‘mooie, rustig gelegen plaatsen’ waren en ook de reisorganisator heeft toegegeven dat er overlast was, is er sprake van een toerekenbare tekortkoming. Dat betekent dat de consument met recht de tweede week kon annuleren en dat zij het voor die week betaalde bedrag terug moet ontvangen. Voor de overlast heeft de reisorganisator al € 192,– voldaan. Voor de geannuleerde tweede week moet hij een bedrag van € 945,– vergoeden.
Geschillencommissie Reizen, Jaarverslag 2015