Consument niet toegelaten op vlucht door incompleet vaccinatiebewijs

De Geschillencommissie




Commissie: Reizen    Categorie: Schadevergoeding    Jaartal: 2022
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: Ongegrond   Referentiecode: 132287/135675

De uitspraak:

Waar gaat de uitspraak over?

De consument is op de dag van vertrek naar de luchthaven gegaan met haar partner en twee jonge kinderen. Daar werd haar gezegd dat zij niet werden toegelaten op de vlucht, omdat de consument geen geel vaccinatieboekje mee had genomen. De consument had wel een vaccinatiebewijs bij zich en een gezondheidsverklaring in het Engels en Spaans. Daarmee heeft zij aan de eisen voldaan en is zij ten onrechte geweigerd op de vlucht. De consument wenst restitutie van de reissom. De ondernemer stelt dat de consument geweigerd is op de vlucht naar Spanje omdat zij niet de juiste documenten kon laten zien. De commissie is van mening dat de consument aan de gestelde eisen had kunnen voldoen en er is geen grond voor toewijzing van het gevraagde. De commissie is van oordeel dat de klacht ongegrond is.

De uitspraak

Onderwerp van het geschil
De consument heeft de klacht voorgelegd aan de ondernemer.
Het geschil betreft een pakketreis naar Ibiza, Spanje op 28 juni 2021.

Standpunt van de consument
Voor het standpunt van de consument verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt
het standpunt op het volgende neer.

De consument is op de dag van vertrek naar de luchthaven gegaan met haar partner en twee jonge kinderen.
Daar werd haar gezegd dat zij niet werden toegelaten op de vlucht, omdat de consument geen geel
vaccinatieboekje mee had genomen. De consument had wel een vaccinatiebewijs bij zich en een gezondheidsverklaring in het Engels en
Spaans. Daarmee heeft zij aan de eisen voldaan en is zij ten onrechte geweigerd op de vlucht.

Er was geen mogelijkheid om alsnog te zorgen voor de nodige papieren en daarom is de consument
teruggegaan naar huis. Het opnieuw boeken van tickets naar de plaats van bestemming was financieel
geen optie.

De consument heeft voor vertrek nog navraag gedaan bij de huisarts en die bevestigde dat de consument
geen geel vaccinatieboekje hoefde mee te nemen.

De consument wenst restitutie van de reissom van € 2.800,91.

Standpunt van de ondernemer
Voor het standpunt van de ondernemer verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern
komt het standpunt op het volgende neer.

De consument is geweigerd op de vlucht naar Spanje omdat zij niet de juiste documenten kon laten zien.
Zij had bij zich moeten hebben een vaccinatiebewijs in het Engels, Spaans, Frans of Duits waaruit kon
blijken dat de laatste nodige vaccinatie minimaal 14 dagen voor vertrek was gezet.

Op het formulier dat de consument heeft laten zien, staat duidelijk geschreven dat dat geen
vaccinatiebewijs is.

Op de site van de ondernemer stond vermeld waaraan een vaccinatiebewijs moest voldoen.

De afhandelaren weten wat wel en wat niet is toegestaan en zonder de juiste papieren kunnen zowel de
consument als de airline in de problemen komen.

De consument was zelf verantwoordelijk om de juiste documenten te tonen, dat kon ze niet en er is dan ook
geen grond voor toewijzing van het gevraagde.

Beoordeling van het geschil
De commissie heeft het volgende overwogen.

De vraag die tussen partijen aan de orde is, is of de consument om toegelaten te worden op de vlucht
voldaan heeft aan de eisen die in dat verband werden gesteld.

Als niet weersproken staat vast dat ten tijde van de reis op de site van de ondernemer stond vermeld aan
welke eisen een vaccinatiebewijs moest voldoen. Op een dergelijk bewijs moest staan – kort gezegd – de
volledige naam (zoals in het paspoort), geboortedatum, data van vaccinaties, naam/type vaccin, LOT of
batchnummer, het land waar de vaccinatie is gezet de contactgegevens van de vaccinerende instantie en
de uitgevende instantie van dat certificaat of bewijs. Verder staat daar te lezen in welke talen het
vaccinatiebewijs moet zijn opgesteld.

De consument wist kennelijk dat zij een vaccinatiebewijs zou moeten tonen maar heeft formulieren voor
vaccinatiebewijzen aangezien die dat niet waren.

De commissie onderkent dat het in de huidige tijd niet eenvoudig is om te weten aan welke eisen de
formulieren moeten voldoen om toegelaten te worden tot een buitenland. Eisen verschillen per land en
kunnen ook veranderen.

Dat betekent juist dat degene die op reis gaat, goed moet uitzoeken wat er precies gevraagd wordt en
waaraan precies voldaan moet worden.

De commissie kan zich niet aan de indruk onttrekken dat het daaraan heeft ontbroken bij de consument.
In plaats van navraag bij de huisarts had de consument er beter aan gedaan om bij twijfel contact te
zoeken met de ondernemer.

De commissie stelt vast dat op een van de getoonde stukken weliswaar naam en geboortedatum van de
betrokkene staat vermeld terwijl ook informatie over data van vaccinaties, naam van het vaccin en
batchnummer staat vermeld, maar informatie over waar de vaccinatie is gezet en informatie over de
vaccinerend en uitgevende instantie ontbreekt.

Belangrijker nog is dat op dat stuk uitdrukkelijk staat vermeld dat het geen vaccinatiebewijs is.

De registratiekaart die ook is getoond en die zich bij de stukken bevindt, voldoet bij lange na niet aan de
eisen die op de site van de ondernemer te vinden waren.

Of de consument met een zogenaamd geel vaccinatieboekje wel zou zijn toegelaten, kan in het midden
blijven, nu vaststaat dat wat de consument bij zich had niet kon doorgaan voor een officieel
vaccinatiebewijs.

Onder de gegeven omstandigheden is de commissie het met de ondernemer eens.

De ondernemer heeft ervoor gezorgd dat de nodige informatie toegankelijk was en heeft daarmee aan zijn
verplichtingen voldaan.

De consument had aan de gestelde eisen kunnen voldoen en er is geen grond voor toewijzing van het
gevraagde.

Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht ongegrond is.

Derhalve wordt als volgt beslist.

Beslissing
Het door de consument verlangde wordt afgewezen.

Aldus beslist door de Geschillencommissie Reizen, bestaande uit mevrouw mr. I.E. de Vries, voorzitter,
mevrouw drs. G.M. Locquet, mevrouw A. Pols-Verweij, leden, op 20 januari 2022.
mevrouw mr. I.E. de Vries