De consument wil overstappen na valse beloftes over de hoogte van de tarieven

  • Home >>
  • Energie >>
De Geschillencommissie




Commissie: Energie    Categorie: grondslag en/of hoogte tarief    Jaartal: 2024
Soort uitspraak: Tussen Advies   Uitkomst: aanhouding beslissing   Referentiecode: 243932/ 246695

De uitspraak:

Waar gaat de uitspraak over?

Deze uitspraak is een tussenadvies in een geschil tussen ondernemer en consument over de levering van energie. De consument is door een vertegenwoordiger van de ondernemer benaderd om naar hem over te stappen. Op deze manier kon een verhoging van de tarieven worden vermeden. Deze informatie bleek onjuist, terwijl de consument nog een tweejarig vast contract had bij zijn originele energieleverancier. Het bleek dat juist de tarieven bij de ondernemer fors werden verhoogd. De consument eist op basis van wettelijke voorschriften dat zij een extra jaar krijgt om de overeenkomst op te zeggen. Ter zitting is gebleken dat de ondernemer de consument zonder opzegvergoeding naar een andere leverancier laat overstappen. Echter, wil de consument dat de tarieven uit het verleden gelijk worden gesteld met die van haar originele leverancier.

Wat is de beslissing?

Volgens de commissie had de ondernemer, volgens richtlijnen van de ACM, de consument de verlaging van de tarieven met terugwerkende kracht moeten mededelen. Voor de consument is het vereist dat er een weloverwogen beslissing kan worden gemaakt, en dat het geld dat zij daarvoor terugkrijgt van ondernemer duidelijk is. Wanneer dit is ontvangen, dient de consument de commissie te verwittigen of zij haar vordering in stand houdt. Tot die tijd houdt de commissie iedere beslissing aan.

De uitspraak

Samenvatting
De consument stelt onder valse voorwendselen overgehaald te zijn over te stappen naar de ondernemer. Bovendien betoogt zij dat zij een verlengde bedenktijd van één jaar heeft. Wat daarvan zij, ter zitting bleek dat de consument zonder een boete te betalen kan overstappen naar een andere leverancier. Zij is echter niet geïnformeerd over de tarieven die de ondernemer over het verleden aan haar zal berekenen. De commissie houdt ieder beslissing aan totdat de ondernemer die informatie aan de consument heeft bericht en de consument op basis daarvan een beslissing over de voortzetting van dit geschil neemt.

Behandeling van het geschil
Partijen zijn overeengekomen dit geschil bij bindend advies door de Geschillencommissie Energie (verder te noemen: de commissie) te laten beslechten.

De consument heeft de klacht voorgelegd aan de ondernemer. De commissie heeft kennisgenomen van de overgelegde stukken.

Partijen zijn tijdig en behoorlijk opgeroepen ter zitting te verschijnen.

De consument heeft ter zitting het standpunt toegelicht. Door de ondernemer is geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid ter zitting het standpunt toe te lichten.

De behandeling heeft plaatsgevonden op 13 mei 2024 te Den Haag.

De commissie heeft het volgende overwogen.

Beoordeling
De consument is door een vertegenwoordiger van de ondernemer in oktober 2023 benaderd om van [energieleverancier] naar de ondernemer over te stappen. Door over te stappen zou de consument een dreigende forse verhoging van de tarieven bij [energieleverancier] kunnen voorkomen. Zij is uiteindelijk akkoord gegaan met een 3-jaars contract met ingang van 1 december 2023. Achteraf bleek de gegeven informatie onjuist (de consument had een vast contract bij [energieleverancier] voor nog twee jaar); de tarieven bij de ondernemer ondergingen wel een forse verhoging.
De consument betoogt dat zij bij de welkomstbrief geen opzegformulier ontvangen had en ook niet de Algemene Voorwaarden. Zij heeft dan, onder verwijzing naar artikel 6:630o Burgerlijk Wetboek, het recht om binnen één jaar op te zeggen.

De ondernemer achtte de vordering ongegrond. Kort voor de zitting heeft hij echter bericht dat hij de consument heeft voorzien van een oplossing. De consument erkende ter zitting het bericht ontvangen te hebben dat zij zonder een opzegvergoeding te betalen zou kunnen overstappen naar een andere leverancier. De ondernemer handelde daarmee kennelijk in overeenstemming met de beslissing van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) d.d. 26 april 2024. Die beslissing vermeldt echter ook dat de ondernemer in een situatie als de onderhavige de in het verleden berekende tarieven diende te verlagen. Van die verlaging heeft de ondernemer aan de consument geen bericht gestuurd. Ter zitting betoogde de consument dat zij op korte termijn naar een andere energieleverancier wil overstappen. Zij vindt het voorts redelijk indien haar over de periode dat zij energie van de ondernemer betrok de door [energieleverancier] gehanteerde tarieven gehanteerd worden.

De commissie constateert dat de ondernemer, anders dan door de ACM voorgeschreven, niet voor 13 mei 2024 de verlaging van de tarieven met terugwerkende kracht aan de consument heeft medegedeeld. De consument kan dan ook niet beoordelen of zij haar vordering handhaaft om de door [energieleverancier] gehanteerde tarieven over het verleden toe te passen. Ten einde de consument in staat te stellen een weloverwogen beslissing te nemen, dient de ondernemer haar te berichten welke tarieven hij over het verleden aan de consument berekent, met andere woorden welk bedrag zij alsnog terugkrijgt. De consument dient daarna aan de commissie te berichten of zij haar vordering intrekt of alsnog een beoordeling door de commissie wenst. In dat laatste geval dient zij een berekening over te leggen op basis van de door haar gewenste tarieven van [energieleverancier]. Deze berekening dient te worden onderbouwd met een opgave van de tarieven van [energieleverancier] of een brief, tariefoverzicht of uitdraai van de website van [energieleverancier] waaruit deze tarieven over de bedoelde periode blijken.

Derhalve wordt als volgt beslist.

Beslissing
De ondernemer dient aan de consument binnen 14 dagen na verzending van deze beslissing te berichten welke tarieven hij over het verleden aan de consument berekent. Vervolgens dient de consument binnen 14 dagen nadien de commissie te berichten als hiervoor vermeld.

De commissie houdt iedere verdere beslissing aan.

Aldus beslist door de Geschillencommissie Energie, bestaande uit de heer mr. R.J. Paris, voorzitter, de heer R.A. Timmer, de heer mr. P. P. van der Neut, leden, op 13 mei 2024.