Commissie: Elektro
Categorie: Ontbinding overeenkomst
Jaartal: 2024
Soort uitspraak: bindend advies
Uitkomst: gegrond
Referentiecode:
380205/448320
De uitspraak:
Waar gaat de uitspraak over?
Deze uitspraak betreft een geschil over een koopovereenkomst van een cd-speler tussen consument en ondernemer. Na bestelling van het apparaat is deze niet geleverd. Hierop heeft de consument de overeenkomst ontbonden. De consument verlangt teruggave van de aankoopprijs. De ondernemer heeft tijdens het proces en ter zitting geen standpunt kenbaar gemaakt. De commissie is van mening dat de ondernemer menig kans is geboden om alsnog de overeenkomst na te komen. Ook na ingebrekestelling is de ondernemer niet overgegaan tot levering. Vandaar dat de consument, volgens de commissie, rechtsgeldig de overeenkomst heeft ontbonden. Aan de hieruit volgende verplichting tot terugbetaling heeft de ondernemer ook niet voldaan. De klacht is dan ook gegrond, en de ondernemer wordt veroordeeld tot terugbetaling van het aankoopbedrag.
De uitspraak
Behandeling van het geschil
Partijen zijn overeengekomen dit geschil bij bindend advies door de Geschillencommissie Elektro (verder te noemen: de commissie) te laten beslechten.
De commissie heeft kennisgenomen van de overgelegde stukken.
De behandeling heeft plaatsgevonden op 21 oktober 2024 te Utrecht.
Partijen zijn tijdig en behoorlijk opgeroepen ter zitting te verschijnen.
De consument heeft ter zitting zijn standpunt toegelicht.
De ondernemer heeft geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid ter zitting zijn standpunt toe te lichten.
Onderwerp van het geschil
Het geschil vloeit voort uit een op 13 december 2023 tussen partijen tot stand gekomen overeenkomst. De ondernemer heeft zich daarbij verplicht tot het leveren van een sacd/cd-speler Marantz SA-10S1 tegen de daarvoor door de consument te betalen prijs van € 6.499,–.
Het product is niet geleverd.
Het geschil betreft de terugbetaling van de koopprijs na buitengerechtelijke ontbinding.
De consument heeft de klacht voorgelegd aan de ondernemer.
Standpunt van de consument
Voor het standpunt van de consument verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt het standpunt op het volgende neer.
Na de bestelling is het apparaat niet geleverd, ondanks een aantal toezeggingen. Uiteindelijk heeft de consument de overeenkomst op 11 april 2024 buitengerechtelijk ontbonden en om terugbetaling van de koopprijs gevraagd.
De ondernemer heeft daar geen gevolg aan gegeven.
Ter zitting heeft de consument verder nog – in hoofdzaak – het volgende aangevoerd.
De consument was blij gebruik te kunnen maken van de aanbieding van de ondernemer. Het betreft een bijzonder apparaat.
Uiteindelijk blijkt de ondernemer niet na te komen. Daarom heeft de consument zich uiteindelijk genoodzaakt gezien de overeenkomst buitengerechtelijk te ontbinden en de koopprijs terug te vragen.
Ook daar reageert de ondernemer niet op.
De consument verlangt € 6.499,–.
Standpunt van de ondernemer
De ondernemer heeft geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een standpunt kenbaar te maken.
Beoordeling van het geschil
De commissie heeft het volgende overwogen.
De consument heeft de ondernemer ruimschoots in de gelegenheid gesteld om de overeenkomst na te komen. Uiteindelijk is de ondernemer ook na ingebrekestelling niet overgegaan tot levering van het gekochte apparaat.
De consument heeft de overeenkomst dan ook op goede gronden buitengerechtelijk ontbonden. Daarmee heeft de consument recht op terugbetaling van de koopprijs. Ook daartoe is de ondernemer niet overgegaan.
Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht gegrond is.
De ondernemer dient de door de consument betaalde koopprijs ad € 6.499,– terug te betalen.
Derhalve wordt als volgt beslist.
Beslissing
De ondernemer betaalt aan de consument de koopprijs ad € 6.499,– terug. Betaling dient plaats te vinden binnen een maand na de verzenddatum van dit bindend advies.
Indien betaling niet tijdig plaatsvindt, betaalt de ondernemer bovendien de wettelijke rente over dit bedrag vanaf de verzenddatum van het bindend advies.
Bovendien dient de ondernemer overeenkomstig het reglement van de commissie een bedrag van € 112,49 aan de consument te vergoeden ter zake van het klachtengeld.
Overeenkomstig het reglement van de commissie is de ondernemer aan de commissie behandelingskosten verschuldigd.
Aldus beslist door de Geschillencommissie Elektro, bestaande uit
mr. F.H.C.M. van Schaijk, voorzitter, P.A. Frank, drs. W. Nienhuis, leden,.
op 21 oktober 2024