
Commissie: Recreatie
Categorie: Overlast
Jaartal: 2025
Soort uitspraak: Bindend Advies
Uitkomst: ongegrond
Referentiecode:
238470/253624
De uitspraak:
Waar gaat de uitspraak over?
Een consument diende een klacht in bij de Geschillencommissie Recreatie over overlast op een camping, zoals bouwwerkzaamheden en gesloten faciliteiten (kantine en zwembad). Hij stelde dat hij en zijn kinderen daardoor niet konden genieten van hun jaarplaats en eiste een terugbetaling van €770, ongeveer een derde van het betaalde bedrag. De ondernemer voerde aan dat de consument zijn chalet in de zomer van 2023 had onderverhuurd en zelf niet aanwezig was. Omdat er geen bewijs is dat de onderhuurder hinder heeft ondervonden of ontevreden was, oordeelde de commissie dat de klacht niet is onderbouwd. De klacht werd daarom ongegrond verklaard en het gevraagde bedrag werd afgewezen.
De volledige uitspraak
Onderwerp van het geschil
De consument heeft de klacht voorgelegd aan de ondernemer.
Het geschil betreft overlast (bouwwerkzaamheden) op het terrein van de ondernemer en het niet beschikbaar zijn van een deel van de faciliteiten.
Standpunt van de consument
Voor het standpunt van de consument verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt het standpunt op het volgende neer.
Wij en de kinderen hebben niet kunnen genieten van de jaarplaats. Een kantine die niet open was. Een zwembad dat geregeld dicht was in verband met het feit dat er geen personeel was. Bouwwerkzaamheden die de gehele week en het seizoen doorgingen; van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat, ook op de zondagen. Diverse malen bij de receptie geweest, maar geen oplossing.
Ik verlang minimaal een derde van het betaalde bedrag (€ 770,-).
Standpunt van de ondernemer
Voor het standpunt van de ondernemer verwijst de commissie naar een e-mail van 27 februari 2024 aan de consument. De ondernemer heeft zijn standpunt niet schriftelijk aan de commissie kenbaar gemaakt. In de kern komt het standpunt op het volgende neer.
Naar aanleiding van de volgende opmerking van de consument:
‘Wij en de kinderen hebben niet kunnen genieten van de jaarplaats”
Indien het gaat om de jaarplaats op de (plaats) hebben wij kunnen concluderen dat tijdens de zomer 2023 deze stacaravan onderverhuurd is geweest. Deze onderhuurder is echter niet bij de receptie gemeld waardoor registratie en betaling van toeristenbelasting is uitgebleven. Dit gaat tegen ons parkreglement en de regels betreffende onderhuur. De overige opmerkingen die u aangeeft bij de commissie zijn door het aspect van onderhuur niet relevant, aangezien u of uw kinderen niet gerecreëerd heeft/hebben op (plaats) dit seizoen.
Beoordeling van het geschil
De commissie heeft het volgende overwogen.
De ondernemer heeft onweersproken gesteld dat de consument zijn chalet in de zomer van 2023 had onderverhuurd en dat hij zelf tijdens het seizoen niet aanwezig is geweest.
Nu ervan uitgegaan mag worden dat de consument zelf niet heeft gerecreëerd op het terrein van de ondernemer in de periode waar de klacht op ziet, kan de commissie bovenstaande opmerking van de consument (Wij en de kinderen…) niet plaatsen. Voor zover er al geluidshinder van de bouwwerkzaamheden is ondervonden en men niet de beschikking had over alle faciliteiten, dienen de bevindingen van de onderverhuurder dienaangaande in ogenschouw te worden genomen. In het dossier bevinden zich echter geen stukken waaruit de onvrede van de onderverhuurder met betrekking tot die aspecten blijkt. De klacht is dan ook op geen enkele manier onderbouwd.
Op grond van het voorgaande zal de commissie de klacht ongegrond verklaren.
Derhalve wordt als volgt beslist.
Beslissing
De commissie verklaart de klacht ongegrond, zodat het door de consument verlangde wordt afgewezen.
Aldus beslist door de Geschillencommissie Recreatie, bestaande uit de heer mr. H.A. van Gameren, voorzitter, de heer P.W.M. Meijkamp, mevrouw mr. J.M. Huijsman- Hartkamp, leden, op 24 april 2025.