Ondernemer niet gehouden tot wijziging datum vervoersovereenkomst door fout van consument

De Geschillencommissie




Commissie: Openbaar vervoer    Categorie: Annulering / Ontbinding overeenkomst    Jaartal: 2024
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: Ongegrond   Referentiecode: 252200/306421

De uitspraak:

Waar gaat de uitspraak over?

De uitspraak gaat over een vervoersovereenkomst tussen consument en ondernemer. De consument heeft twee retourtickets gekocht op de verkeerde data. Meteen daarna heeft hij contact gezocht met de klantenservice om de fout te herstellen. De ondernemer werkt hier echter niet aan mee. De ondernemer stelt zich op het standpunt dat aan dit ticket de voorwaarde is verbonden dat het ticket niet gewijzigd of terugbetaald kan worden. Bij het boeken wordt de consument hier meermaals op gewezen en de voorwaarden zijn ook op het ticket zelf te lezen. De commissie onderschrijft het standpunt van de ondernemer. De klacht is ongegrond.

De uitspraak

Behandeling van het geschil

Partijen zijn overeengekomen dit geschil bij bindend advies door de Geschillencommissie Openbaar Vervoer (verder te noemen: de commissie) te laten beslechten. De commissie heeft kennisgenomen van de overgelegde stukken. De behandeling heeft plaatsgevonden op 30 mei 2024 te Den Haag. Partijen zijn tijdig en behoorlijk opgeroepen ter zitting te verschijnen. Ter zitting heeft de ondernemer het standpunt toegelicht. De consument heeft geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid ter zitting het standpunt toe te lichten.

Onderwerp van het geschil

De consument heeft de klacht voorgelegd aan de ondernemer. Het geschil betreft wijziging van tickets.

Standpunt van de consument

Voor het standpunt van de consument verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt het standpunt op het volgende neer. Ik heb op 25/26 februari twee retourtickets gekocht naar Düsseldorf, first class. Ik heb per ongeluk de tickets besteld op de verkeerde data, voor april in plaats van juli. Na realisatie direct contact gezocht met de klantenservice om de fout te herstellen. De ondernemer werkt hier niet aan mee; kortom ik heb twee compleet nieuwe tickets moeten kopen voor juli. Ik vind dit zeer kort door de bocht van de ondernemer. Ik heb dit echt niet expres gedaan, een beetje coulance zou toch wel op zijn plek zijn.

Standpunt van de ondernemer

Voor het standpunt van de ondernemer verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt het standpunt op het volgende neer.

De consument heeft op 26 januari 2024 tickets geboekt naar Düsseldorf Hbf tegen een zg. ‘Superspar Europa’ tarief. Het Superspar Europa tarief is de goedkoopste boekingsklasse en daaraan is onder meer de voorwaarde verbonden dat het ticket niet gewijzigd of terugbetaald kan worden. Bij het boeken van het ticket wordt de klant hier meermaals op gewezen en de voorwaarden zijn ook op het ticket zelf te lezen. De klantenservice van de ondernemer heeft dan ook terecht geweigerd om de tickets kosteloos om te boeken naar een andere datum.

Beoordeling van het geschil

De commissie heeft het volgende overwogen. De commissie onderschrijft het standpunt van de ondernemer. Dat wijziging of terugbetaling niet mogelijk is, is bekend en maakt een essentieel deel uit van de tussen partijen gesloten overeenkomst. Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht ongegrond is. Daarom wordt als volgt beslist.

Beslissing

Het door de consument verlangde wordt afgewezen.

Aldus beslist door de Geschillencommissie Openbaar Vervoer, bestaande uit mr. D.J. Buijs, voorzitter, mr. P. Vonk en mr. M.A. Keulen, leden, op 30 mei 2024.