Commissie: Energie
Categorie: facturering
Jaartal: 2024
Soort uitspraak: Bindend Advies
Uitkomst: gegrond
Referentiecode:
235366/237489
De uitspraak:
Waar gaat de uitspraak over?
De consument klaagt dat zijn energieleverancier de salderingsregeling niet goed heeft toegepast in de jaarafrekening van 31 juli 2022 tot 1 augustus 2023. Volgens de wet moet eerst het verbruik en de teruglevering van stroom tegen elkaar worden weggestreept en pas daarna mag het resterende verschil worden afgerekend. De ondernemer heeft dit niet juist gedaan en heeft per tariefperiode apart gerekend, wat niet klopt met de bedoeling van de regeling. De commissie is het eens met de consument en vindt dat de jaarrekening niet volgens de juiste methode is opgesteld. Daarom moet de ondernemer de jaarrekening corrigeren en het bedrag terugbetalen dat de consument te veel heeft betaald. Ook moet de ondernemer het klachtengeld van € 52,50 vergoeden. De commissie verklaart de klacht gegrond.
De volledige uitspraak
Samenvatting
De ondernemer heeft de salderingsregeling niet op de juiste wijze toegepast en dient de jaarrekening te corrigeren.
Beoordeling
De ondernemer Levert aan de consument stroom. Het geschil heeft betrekking op de jaar afrekening over de periode 31 juli 2022 tot 1 augustus 2023.
De consument stelt op goede gronden dat de ondernemer de salderingsregeling niet op juiste wijze heeft toegepast. Hoewel het niet onredelijk lijkt om per tariefperiode de levering en terug levering per periode apart af te rekenen tegen de door de ondernemer gehanteerde lever- en terug-levertarieven, is dit niet wat de gedachte achter de salderingsregeling is.
Die regeling is gebaseerd op de gedachte dat pas teruglever tarieven worden gehanteerd als sprake is van een negatief leveringssaldo; dus als in een periode van één jaar meer terug geleverd dan geleverd wordt.
De commissie stelt vast dat uit de jaarnota niet blijkt dat de ondernemer de salderingsregeling goed is nagekomen. De nota geeft geen blijk van een juiste wijze van salderen, namelijk: eerst verbruik en teruglevering van elkaar aftrekken en dan de resterende kWh in rekening brengen als aan de ondernemer of consument verschuldigde vergoeding, zoals de wet voorschrijft. De commissie is van oordeel dat de consument terecht klaagt over de wijze waarop de jaarrekening tot stand is gekomen. De ondernemer dient deze te corrigeren door toepassing van de juiste salderingsmethodiek, waarna de consument gecrediteerd dient te worden voor hetgeen hij na correctie te veel blijkt te hebben betaald.
Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht gegrond is.
Derhalve wordt als volgt beslist.
Beslissing
De ondernemer dient binnen vier weken na datum verzending bindend advies de in geschil zijnde jaarrekening te corrigeren zoals hiervoor bedoeld en de consument te crediteren voor hetgeen hij na correctie te veel blijkt te hebben betaald.
Bovendien dient de ondernemer overeenkomstig het reglement van de commissie een bedrag van € 52,50 aan de consument te vergoeden ter zake van het klachtengeld.
Overeenkomstig het reglement van de commissie is de ondernemer aan de commissie behandelingskosten verschuldigd.
Deze behandelingskosten worden geheel betaald.
Aldus beslist door de Geschillencommissie Energie, bestaande uit de heer mr. D.J. Buijs, voorzitter, mevrouw mr. W.N. Kip, de heer drs. L. van Rootselaar, leden, op 4 maart 2024.